Články



Příprava na závod a na co se připravit - aktualizováno
Datum 08.10.2011
Autor 1. Michal GDPR
Odkazy n/a
Hodnocení

Stránka 1 z 1
Tak co vás čeká v závodě a jak se připravit na závod ?

Nejdříve ze všeho je potřebné si vybrat vhodnou sadu pneumatik. Suzuka je trať kde je hodně rychlých zatáček a proto se gumy silně zahřívají. Z toho důvodu bych doporučil použít tvrdší sadu pneumatik. Pokud však váš styl zatěžuje pneumatiky méně a tvrdší sadu nedokážete pořádně zahřát pak by byla vhodná volba měkčích gum. Více o charakteristice gum naleznete v článku uvěřejněný nedávno.

Dalším důležitým parametrem u pneumatik je jejich výdrž. Pokud si zvolíte měkší směs pak musíte předpokládat, že se taky nejrychleji opotřebují. Zpočátku na nich budete pravděpodobně rychlejší, než byste byli na tvrdší směsi, ale to se může velmi rychle změnit s ujetou vzdáleností. Proto je dobré si vyzkoušet alespoň jeden stint na každé směsi již v testech, aby jste věděli, kdy začnou vámi vybrané pneumatiky tzv. odcházet. To poznáte podle zhoršujících se časů na kolo, bude to i více klouzat ale i opticky si můžete zkontrolovat stav přímo při jízdě. Pokud se pneumatika ve sloupci opotřebení zobrazuje červeně je jasné, že má nejlepší za sebou. Podle počtu ujetých kol s ještě slušným stavem gum si pak můžete lehce spočítat kolik zastávek na dané směsi budete muset provést. Pozor, směsi použité v závodě lze kombinovat. Pokud by jste to měli v plánu, doporučuji si změnit nastavení první zastávky ještě před rozjezdem do zahřívacího kola, neboť v závodě na to můžete zapomenout a také nastavovat zastávku v závodě je mnohem obtížnější. Při testování je vhodné si vyzkoušet i alternativní směs pneumatik a poté porovnat průměrný čas na kolo a opět zkontrolovat opotřebení. Např. pokud jste na tvrdší směsi pomalejší v průměru o jednu sekundu na kolo a závod trvá 28 kol je jasné, že při 20 sec. zastávce se vyplatí jet oba stinty na měkčí směsi, přestože budete možná muset jet o jeden pitstop více. Měkčí směs má většinou i výhodu ve větší přilnavosti na startu. Pokud však měkčí směs odhází příliš brzy a v polovině stintu je již méně opotřebená tvrdší směs rychlejší, je jasné, že tvrdší směs bude vhodnější volba. Také je nutno upozornit, že pneumatiky odcházejí postupně a že na některých tratích je ubýtek gripu strašně cítit, takže třeba v Suzuce je poloviční opotřebení již hodně cítit a pokud nepřezujete dříve budete ztrácet a budete mít velké problémy.

Obecně se dá říci, že zastávka trvá ze vším všudy kolem 20 sekund dle délky této zóny. Je dobré si zastávku vyzkoušet ještě před závodem, aby jste si natrénovali nájezd a výjezd ze zastávky, kde zastavit a kde je potřebné zapnout a vypnout rychlostní omezovač, aby jste poté nebyli zbytečně penalizováni za překročení rychlosti v boxech. Taktéž nesmíte zapomenout, že je nutné si zastávku při jízdě objednat. Pokud na to zapomenete, zastávka se o několik sekund protáhne, neboť mechanici na ní nebudou včas připraveni. Ještě dodávám, že dle pravidel je povinná alespoň jedna zastávka v boxech.


Další důležitou součásti strategie je určení množství paliva na závod. Jak víte v závodě není možné palivo doplňovat a proto je dostatek paliva první předpoklad jak se dostat do cíle závodu. Výpočet je poměrně jednoduchý. Průměrná spotřeba na kolo krát počet kol závodu plus palivo na zahřívací kolo. Výpočet však vychází ze zvoleného režimu motoru. Spotřeba jezdců se může lišit nejen stylem, ale i použitým nastavením křídel. Čím větší křídla použijete tím máte vyšší aerodynamický odpor a tím se úměrně zvyšuje i spotřeba. Proto doporučuji sledovat spotřebu v testu a nenechat to jen na tom co Vám kdo dopuručí. Dalším parametrem spotřeby je použitý režim motoru. Mód je nastaven tak, že celkově by se mělo vždy vyplatit jet na nižší režim motoru. U vyššího režimu motoru sice pojedete o pár destin rychlejší kola, ale budete mít i vyšší spotřebu a také náročnost na chlazení motoru se úměrně zvyšuje s použitým režimem. Je nutné si uvědomit, že vyšší spotřeba je rovna vyšší váze vozu. Při větší náročnosti na chlazení je pak i větší aerodynamický odpor. Tím se veškeré výhody vyššího režimu zcela neutralizují. Proč tedy máme více režimu motorů ? Za prvé na kvalifikaci, kde zvýšený výkon pomůže více než je ztráta způsobená vyšší hmotností, neboť v kvalifikaci jezdíte obvykle jen krátké stinty a rozdíl hmotností je tak zanedbatelný. Za druhé můžete vyšší režim motoru použít, při důležitých momentech závodu, jako je třeba start nebo předjíždění soupeře. Nezapomeňte však na to, že motor se při použití vyššího režimu více zahřívá tak není dobré bez dostatečného chlazení jet na něj větší vzdálenost. Už vůbec ho nepoužívajte v zaváděcím kole a při stání na startovním roštu, neboť v těchto chvílích už tak vysoce roste telpota motoru a hrozí pak jeho zničení.

Co se týče kvalifikace je dobré vědět několik základních pravidel. Palivo do závodu není nijak podmíněno množstvím paliva v kvalifikaci. Tzn, že si jezdec může vzít jen nutné minimum paliva, pro rychlá kola. Avšak nastavení vozu po kvalifikaci zůstává až na pár výjimek zapečetěno i pro závod. Změnit lze jen množství paliva, typ směsi pneumatik a úhel předního křídla. Veškeré změny lze provést v 10 minutovém Warm UP, který proběhne mezi kvalifikací a závodem.
V kvalifikaci je přísně zakázáno používání klávesy "ESC". Jedinou výjimkou je nehoda s poškozením vozu, ale poté jezdec nesmí v dalších dvou minutách zpátky na trať. Je to především z důvodu, kdy jezdec, který by neustále vracel na trať, znemožnoval by tím ostatním jezdcům, naplánovat si své rychlé kolo v menším provozu. A taky teleportace do boxů pomocí "ESC" není zrovna reálným prvkem simulace.


Nezapomeňte si aktiovat zrcátka klávesou "3" , aby jste měli přehled co se děje těsně za vámi, zvláště pokud používáte pro jízdu TVcam. Taktéž sledujete čáru, která vám ukazuje pozici jezdců na trati. Je dobré vědět kde se vyskytujou soupeři. pokud se objeví žluté vlajky dá se odpozorovat kde případně stojí vůz na trati.

Toť zatím vše.
Tento článek bude průběžně aktualizován na základě případných dotazů a připomínek

Michal Březina

Musíš být zaregistrovaný a přihlášený, aby jsi mohl hodnotit články!

komentáře

Komentáre

Seřadit: Sort ascending   
Avatar
michale obdivuju tě co do toho dáváš za úsilí snad to i využiju pro další závody dik Jarda.
14.10.2013 - 22:38
0 0


Komentáře jsou zakázané.

Předzávodní info

Další závody

Shoutbox


Anketa

anketa není aktivní

ukázat ankety

Teamspeak

Partneři

Serios.czCZECHSIM.czGPF1.cz