NEWS ALL

Představení změn fyziky módu 2015 - termín nasazení módu

napsal 1. Michal GDPR - 02.02.2015 - 14:42
Ahoj všem,

nejdříve bych Vás chtěl všechny informovat, že se tvrdě pracuje na novém módu pro novou sezónu 2015. Jak měl informoval designér módu Petr Palásek, má připraveny všechny potřebné aktuální 3D modely a nyní pracuje na aktuálních skinech. Předpokládá, že zítra by mohly být již k dispozici.
Některé modely vystavil již na fóru a vypadají skvěle. Perfektní práce.

Z toho důvodu odkládám nasazení slíbené aktualizace modelu fyziky na tuhle středu, kdybychom mohli nasadit již kompletní mód.
Zatím bych vás mohl informovat o změnách ve fyzice, které bych rozdělil do pěti sekcí a to na motor, převodovku, brzdy, pneumatiky a aero nastavení vozu.

Motor:
images/news-pics/889_1423044065.jpg
Největší změnou je průběh kroutícho momentu v návaznosti na otáčky motoru.
Maximální dosažitelné otáčky zůstávají stejně jako loni na 15.000 rpm. Zásadní změnou je, že maximálního zvýšeného kroutícího momentu a výkonu dosáhnete při cca. 11.000 otáčkách. Po 12.000 otáčkách jde výkon rapidně dolů. Z toho důvodu je potřeba si dávat pozor a řadit někde v tomto horizontu. Nárazově se dá překračovat hranici 12.000 otáček teoreticky až na 15.000, ale krom úpadku výkonu, vyššího opotřebení motoru a vyšší spotřeby nic nezískáte. Nicméně někde po 12.500 otáček už váš vůz nedokáže výkonově překonat vyšší odpor vzduchu, snad jedině v závěsu a z toho důvodu je potřeba přizpůsobit i převody, ale k převodovce až v samostatné kapitole. Všechny aktivace zvuků motorů byly sníženy o 2.500 otáček, aby jste mohli vnímat případné přetáčení tak jak jste byli zvyklý.
Z důvodu možného přetěžování motoru jsem i zrušil jeho praktickou "nesmrtelnost". Původní nastavení životnosti motoru jsem snížil o třetinu. Je dobré vědět, že při 12.650 (aktualizováno) otáčkách se zrychluje opotřebení dvojnásobně. S ještě vyššími otáčkami roste adekvátně i vyšší opotřebení motoru.
V podzimním módu byl vypnut nejnížší stupeň chlazení motoru. Ten jsem znovu aktivoval, neboť při chladném počasí na rychlých tratích byl motor značně chladný. Je tedy potřeba si hlídat nastavení chlazení na základě okolních teplot a profilu tratě. Ideální teplota oleje je 106.7, při 111.7 se motor začíná zvýšeně optřebovávat a při 116.7 se zkracuje životnost motoru na polovinu. Nicméně chvilkové přehřátí motoru, např. při použití maximálního boostu, neznamená žádnou tragédii. Nicméně celý závod při teplotě okolo 120° prostě nedojete.
Se zvýšením kroutícího momentu počítejte i s vyšší spotřebou než byla na podzim. K tomu mě vedlo přesvěčení, že vyšší režimy boostu jsou k použití pouze výjimečně a ne jako standardní prostředek jízdy. Nastavil jsem to tak, že na nejrychlejším okruhu tedy Monze vám zůstane použiti maximálního boostu pouze pro 10% celkového času závodu. Na pomalejších méně žiznivých tratích to bude adekvátně více, ale jednička boost bude standartní režim pro závod nejspíš na všech okruzích.
Poslední aktualita, ohledně motoru, je snížení účinku boostu o celých 40% při zachování 50% nárustu spotřeby. Tím jsem chtěl ještě více znevýhodnit časté využívání vyššího režimu boostu motoru, aby bylo jeho využití pouze strategické a důležité okamžiky závodu a ne jako defaultní nastavení.

Průběh výkonu a kroutícího momentu vs otáčky:
images/news-pics/889_1423040809.jpg

Jak z grafu a dat vidíte, tak největšího kroutícho momentu se dosahuje při 9.000 rpm, největšího výkonu dosáhnete při 11.000 rpm, cca 775 BHP. Jak je dále patrné, tak do 12.000 otáček je výkon téměř maximální, pak už jde výkon strmě dolů. Z toho důvodu doporučuji někde v téhle relaci řadit a přizpůsobit tomu převody.
Ještě poznámka k výkonu, kvůli snížení účinnosti aerodynamiky jsem nešel do výkonu reálných F1-ček, protože pokud bychom měli např. o 100 koní více, tak bychom lítali po trati strašně rychle. Teoreticky bych pak musel zvýšit jednotlivé aero-odpory, takže výsledek by byl nemlich to samé. Nemluvě o tom, že u moderních reálných motorů je výkon nejspíše sčítán i s ERS, který my nepoužíváme.


Převodovka:
images/news-pics/889_1423044136jpg
Původní nastavení bylo zredukováno na 27 základních převodů. Jsou to defacto čtyři sady o zub posunutých převodů, tak aby se daly případně vzájemně kombinovat. Jakmile si najdete optimální rozložení je možné pouze posouvat finální převod pro požadovanou rychlost a následně posunem můžete redukovat např. sílu jedničky či prodloužení účinnosti sedmičky. Pokud bude krok např. pro sedmičku příliš dlouhý, stačí malinko snížit finální převod a dosáhnete rychle požadovaného převodu.
K tomuto účelu je k dispozici dalších 21 finálních jemně odstupňovaných převodů.

Brzdy:
images/news-pics/889_1423044190.jpg
Zde zůstává vše při starém. Tak jen rekapitulace. Máte k dispozici opět deset stupňů chlazení. Vepředu je šířka kotouče striktně nařízená avšak vzadu máte k dispozici tři stupně šířky zadních kotoučů. Samozřejmě máte možnost si nastavit váhu brzd dle libosti a měnit jí můžete i v průběhu závodu.
Technické parametry brzd. Při studených 100° je brzdná dráha dvojnásobná. Stejně tak na druhé straně při 1200° dochází ke ztrátě poloviny brzdného účinku. Ideální teplota brzd je mezi 400°-900°, takže úplné optimum naleznete při 650°. Opotřebení zůstalo stejné a nemělo by způsobit při normálním zacházení a chlazení jejich selhání.

Pneumatiky:
images/news-pics/889_1423044233.jpg
Ideální teploty: Měkké=113°, Tvrdé=121°, Přechodné=105°, Mokré=100°.
U suchých gum platí pravidlo, že cca. tři stupně přehřátí berou jako dva stupně podchlazení od ideální teploty. U mokrých gum to platí obráceně. Ztráta gripu z důvodu neideální teploty byla oproti podzimu o cca. 20% snížena.
Velká změna je v rozložení teplot gum. Zvýšil jsem přechod tepla z běhounu do vnitř pneumatiky, takže teploty jsou po celé části pneumatiky ideálně rozložené.
Měkká směs bude mít letos o 5% vyšší opotřebení než tomu bylo na podzim. Tím bych chtěl dostat do hry více tvrdou gumu, která byla na podzim dost omezeně využivaná. Nicméně je potřeba ještě otestovat jak ostatní změny zapůsobily a zda nedošlo k nějakým dopadům na opotřebení. Významě bylo zvýšené opotřebení mokrých gum. Původně jsem nastavil nízké, protože jsem tím chtěl simulovat nízké opotřebení při jízdě za mokra. Ale pokud jsou ve hře suché vs přechodné, vzniká situace, kdy jsou přechodné gumy trvalejší i na poměrně vysychající trati než suché gumy, což je chyba. Důsledek změny bude vyyší optřebení i za mokra ale to asi není tolik na škodu.
Další změnou je vyšší ztráta gripu s rostoucí rychlostí u mokrých pneumatik. Tím by mělo dojít k poklesu přetáčivosti především v rychlých zatáčkách na mokré trati. Jízda za mokra bude trochu línější ale zároveň i méně nebezpečná.
Úplně zásadní změnou je změna jednoho chybného koeficientu v nastavení tlaku pneumatik, které jsem převzal z původního módu. Jak jsem při testování zjistil, tak rozdíl od ideálního tlaku bral gumám cca. 30% gripu a čím byly gumy tvrdší tím se ztráta ještě zvyšovala. Podíl teplot v pneumatice s dopadem na celkový grip byl tedy silně v pozadí oproti tlaku. Musel jsem tento koeficinet 40x snížit, abych dosáhnul toho, že tlak pneumatiky bude naopak méně důležitý než teplota gum. Ideální tlak je nyní 120 kPa a můžete volit v rozmezí od 100-150 kPa. Zahřívání gum bylo přepracováno tak, že při poměrně malé změně tlaku je možné používat jak měkké tak i tvrdé gumy na všech typech tratí a téměř za všech teplot tratě. Dostat gumy do funkčního okna pomocí tlaků by už neměl být problém a to aniž by zvýšený tlak degradoval celkový grip. Např. jsem jel s plnou nádrží v Suzuce při 40° tratě na měkkých pneumatikách a při rozumné agresivitě a s tlaky 140 kpa, jsem držel teploty jen těsně nad ideálním stavem. Když jsem snížil tlaky k ideálním 120° tak pak jsem dostatečně zahřál i ty tvrdé gumy. Samozřejmě v Monze bude už trochu problém zahřát tvrdé gumy i při minimálním tlaku 100 kPa, zvláště za chladného počasi a především na pravé méně využivané straně. Ale i tak jsem je zahřál po dvou kolech na solidních 115°/105° s čímž se dá jet a to poměrně konkurenceschopně, tedy o cca. osm desetin pomaleji než na jinak mnohem vhodnějších měkkých gumách, avšak s daleko menším opotřebením.

Aero-nastavení:
images/news-pics/889_1423044287.jpg
Zde jsem se zaměřil na dvě zásadní změny, které mi přišli na podzim jako nepovedené. První bylo to, že skoro na všech tratích se vyplatilo jet s maximálním předním křídlem a i s poměrně malým zadním křídlem byl vůz pořád stabilní. Abych toto narovnal, tak jsem snížil účinnost difuzoru na jarní úroveň. Aby se nevyplatilo jet s velkými křídly i na tratích, kde se jezdí s poměrně malým přítlakem, tak jsem podstatně zvýšil odpor vzduchu generovaný předním křídlem. Protože mi přítlak při 20 stupních křídlech přišel dostatečný i pro pomalejší tratě, tak jsem právě dvacet stupňů nastavení křídel nastavil jako maximální možnost k výběru. Ostatně při větších křídlech bychom, vzhledem k většímu odporu jezdili, pomalejšíma rychlostma než v reálu. Navíc díky menšímu maximálnímu přítlaku budeme jezdit na městkých tratí o něco pomalejší časy kol, což by mělo být taky přiblížení k reálu, neboť většinou právě na pomalých tratích jsme loni jezdili mnohem lepší časy než v reálu.
Předpokládám, že při nastavení křídel např. 20/10 bude vůz silně přetáčivý a pokud nepřenestavíte zbytek vozu na silně nedotáčivý, tak to nepůjde uřídit. Díky většímu odporu vzduchu pak mohou být menší křídla skutečně výhodnější, ale samozřejmě na tratích alá Monako bude hrát přítlak nadále prim. Přestože byla byť,o malinko snížena i celková účinnost aerodynamiky, tak třeba při testech na Monze jsem měl maximální rychlost při minimálních křídlech 352 km/h, a v Singapore s maximálními křídly, tedy 20/20, jsem jel jen těsně nad 300 km/h. Co se týče časů na kolo, tak v Monze jsem jezdil s 1/4 paliva cca. 1:25, což by mohlo odpovídat aspoň dle kvalifikačních časů reálu. Proč jsou vozy v reálu v závodech tak pomalé oproti kvalifikaci, jsem bohužel nezjistil a ani to nedokážu napodobit, jedině že bych nastavil váhu litru paliva na několik kilogramů :-)

To je zatím vše ke změnám, které jsem připravil. Doufám, že zbylý čas do prvního závodu využijeme pro doladění případných nedostaků, pokud se nějaké objeví.

Fyziku nasadím, jakmile bude Petrova práce na aktuálních vozech hotova, tedy v ideálním případě zítra či ve středu a to jako kompletní nový mód 2015.

V komentářích můžete vznášet případné dotazy a pokud na to mé znalosti budou stačit, tak rád pomůžu.

Michal

komentáře

Komentáre

Seřadit: Sort ascending   
Avatar
V posledním středečním update bude řešeno přetáčení motoru vs. opotřebení motoru.
Původní nastavení opotřebení vlivem otáček bylo 12000,300 a bude změněno na 12250,400. První hodnota znamená od kolika otáček se bude opotřebovávat motor vlivem přetočení a druhá hodnota znamená, že při nárůstu o 400 otáček tedy na 12650 se zkracuje životnost motoru dvakrát rychleji. Zkoušel jsem a dá se otáčet na trati i s vysokými otáčky a s minimálním opotřebením. Zatímco v původním nastavením šla opotřebovanost při maximálních otáčkách v řádu několika procent za sekundu tak nyní je to okolo jednoho procenta za sekundu a to opakuji při maximálně přetočeného motoru (15.000 rpm). Myslím, že to bude dobrý i reálnější kompromis.

Už se mi podařilo rozchodit diody tak, aby se první rozsvítily při deseti, druhé při jedenácti a poslední při dvanácti tisíc otáčkách. :-)
Bude to také obsaženo ve středečním update.

11.02.2015 - 00:11
0 0
Avatar
Ke stažení je rfDynHUD s mým nastavením pro F1-2014 a F1-1994.

http://www.ceskaf1liga.cz/stahuj/ostatni/rfDynHUD.zip

Rozbalte do rFactor.

Podívejte se i na manuál ve složce rRactoru "manuál_rFDynHud.pdf". Budete si muset synchronizovat ovladače pro boost. Jak na to zjistíte v manuálu.
10.02.2015 - 22:14
0 0
#57 od
quote
Avatar
Ze začátku mi přišel nový mod oproti 2014 taky šílený a říkal jsem si, že se na tom nedá jezdit, ale už jsem odjel asi 400 kol na nové modu amused a mám jiný názor myslím si, že jde jen o zvyk (: a s otáčkama nemám žádný problém (: a co se týče motoru apod. k tomu se vyjadřovat nemohu v tom se zatím ještě moc nevyznám...ale že by se mi nějak extra opotřřebovával jsem si nevšiml (: takže u mě dobrý a jsem s novým modem spokojený.
10.02.2015 - 20:53
2 0
#56 od Martin Adamec
quote
Avatar
čti více Petr Palasek napsáno:
No tak jsem kouknul na replay a řadim cca 11700-12100 otacek, to by nemelo mit takovej dopad na motor ne? Takže Hud je spravne.
09.02.2015 - 21:35
2 0
Avatar
čti více Petr Palasek napsáno:


Já jel taky dvojku a bez problému, tedy po prvním kole, kdy jsem asi párkrát přetočil:-)
09.02.2015 - 20:09
5 0
#54 od Petr Palasek
quote
Avatar
čti více Martin Adamecc napsáno:


Martine podívej se na replay ... tam mas videt otacky a hned budes vedet jak radis smiling A pokud jsi jel jen na chladic 2 tak se nedivim ze ti skoro odesel motor... bylo 34°C amused amused
09.02.2015 - 20:03
3 0
#53 od
quote
Avatar
Franto, myslím si, že vím o co jde. U životnosti motorů se nastavuje jednak fixní životnost a k tomu "náhodná" složka životnosti. Některé pluginy, jako mám třeba i já, to pak berou tak, že když budeš mít kliku a z té náhodné složky ti to dá maximum, tak na startu budeš mít 100%. Pokud ti to vylosuje 0, pak můžeš začínat například se 60%.
Některé další pluginy mohou asi ukazovat (přepočítávat) vždy 100% ale s tím, že pak ta životnost ubíhá rychleji.
Ale to je jen moje domněnka.

čti více Franta Peternai napsáno:
09.02.2015 - 19:14
0 0
#52 od Martin Adamec
quote
Avatar
čti více Michal Brezina napsáno:
jo když už jsme u těch otáček, tak rDynHud mi ukazuje na otačkomeru 13000 a rFactor otačkoměr 15500, tak co je ted správně? http://martikada.rajce.idnes.cz/rFactor#Otacky.jpg
09.02.2015 - 19:08
2 0
Avatar
čti více Franta Peternai napsáno:


Ty máš nějaký updatovaný d3d9.dll, který ti ukazuje i opotřebení motoru přímo v default hud rF? Pokud je to tak, tak je dost možné, že nebude zrovna 100% funkční, protože v rfdynhud mi to ukazuje vždy dobře. Zkoušel si, jestli ti přesně na nule odejde motor i při jízdě ? Pozn.: v módu je nastaven livetime s možnou odchylkou 5%, takže by ti mohl odejít o něco dříve či později ale v rámci této tolerance)
A jak vidíš úroveň deště během jízdy, to jedeš jen na pocit ?
09.02.2015 - 17:11
0 0
Avatar
čti více Martin Adamecc napsáno:


Trochu souvislostí k boostu i zahřívání.
Protože byl snížen nárůst výkonu,viz článek, a byla zachována vyšší spotřeba o 25% a vyšší zahřívání za každý stupeň boostu, tak nejefektivnější pro závod by měl být nižší natankování s prioritním využíváním boostu jedna. Při použivání boost jedna klesnou teploty o cca. 10° oproti boostu tři.
Kdo preferuje vyšší bost a vezme si na startu plnou, tedy 100 litrů, tak bude asi zpočátku trochu tratit, ale postupem času s ubývajícím palivem, jak se bude rozdíl váhy snižovat, tak se vyyší natankovaní začne vracet. Otázka je, jestli je strategicky výhodné, být pomalejší na začátku závodu, když se nejvíce bojuje o pozice ?

S vyšším boostem je ale nutno počítat právě s trošku vyšším chlazením o jeden až dva stupně, nutno otestovat. Optimem je pokud se teploty oleje pohybují do 112°, kdy se motor zvýšeně neoptřebová z důvodu přehřívání. Pokud máte teploty na hraně a předpokládá se, že teplota vzduchu během závodu poroste, tak doporučuji ještě jeden stupeň přidat. Nicméně nejvíce nebezpečné z ohledu životnosti motoru je přetáčení nad ideálních 12.000 otáček.
Taky je potřeba si uvědomit, že s vyšším boostem je vyšší výkon, takže je to trochu citlivější na plynu, hlavně na výjezdech z pomalých zatáček, dost možná i trochu větší opotřebení gum a v neposlední řadě i větší šance na přetáčení motoru.

Osobně si myslím, že ideální je nějaké kompromisní řešení, tedy vzít si třeba 5% nad minimum navíc pro využití vyššího boostu jen v důležitých okamžicích závodu. Ale i ten kdo si vezme plnou nemusí nakonec tratit.
09.02.2015 - 17:02
0 0
Avatar
d3d9..dll,ale né ta co je ke stáhnutí z ligy.ten hud mám co mám rFactor,klasika tep gum,voda,olej,brzd,motor
09.02.2015 - 16:46
3 0
#48 od Martin Adamec
quote
Avatar
čti více Petr Palasek napsáno:
Boost3 a chlazeni 2 ..což bylo asi málo..hřálo se mi to na 115-118°C toho jsem si všimnul v tom 4-tem kole. ještě to otestuju, když jsem jedinej komu to dělalo problém, tak bude asi chyba u mě wink
09.02.2015 - 15:40
0 0
Avatar
Ještě informace k testu.

Jednalo se o předzáodní test, což mi přišlo ne každý pochopil. Ostré závody teprve přijdou amused Takže tolerance k restartům byla mnohem vyšší než by byla v sezóně !!!
Takže opakuji, v reálné sezóně už nebude žádná tolerance pro opakování startu. Řekněme, že v áčku se bude restartovat jen pro technický problém jezdce (nevidím soupeře, nejsem na své startovní pozici, apod.) či serveru a to s možností ohlášení pouze do konce prvního sektoru. Netoleroval bych ani takové to, nestihnul jsem se přihlásit. Tak může jet jezdec z boxu. Je fakt, že to někdo podá tak, že ne nestihnul ale nešlo to .... V tom případě by to měl ohlásit ještě než se rozjedeme do závaděcího kola, pak smůla. Má k tomu chat nebo TS. Přihlašovat na rošt závodu se můžete hned, protože přehřátí motoru jsem vyřešil, kde za normalních podmínek a bez předem přehřátého motoru, bez tůrování motoru, vydrží motor bez opotřebení snad čtyři minuty, a po pěti minutách mi to teprve vzalo asi 10%.
V případě béčka a možné absence FL, bude tolerance na oznámení problémů jen do odstartování závodu.
Pak samozřejmě paltí restart v případě hromadné kolize, tj. je žádostí o RR od 4-5 (dle diskuse k pravidlům v novinkách) jezdců.
Jinak žádný restart závodu nebude tolerován !!!

Co se týče samotného testu, tak z hlediska módu dopadl myslím úspěšně a opět musím poděkovat Petrovi P. za krásné aktuální monoposty.
Horší je to se ztrátou spojení při reload tratě a také opakující se hlášky o chybějícím pluginu RFE. Ještě mě napadlo to řešit, adminovským reloadem přes next track, tedy ne ze serveru. Nicméně, loni jsme problémy s hlášky RFE, které zmiznou po reloadu tratě neměli. Zkusím ještě zapátrat v nastavení RFE co to může způsobovat a případně ve spolupráci s Petrem Kolářem přeinstalovat na serveru celý rFactor poslední verzí. Tratí to není, protože jedeme na loňské trati a nejsem si jist, ale na podzim se to začalo dít až v průběhu sezóny, tedy ne s příchodem nové verze módu.

09.02.2015 - 15:15
3 0
Avatar
čti více Franta Peternai napsáno:


A kde si tedy vyčetl info o opotřebení motoru ?
09.02.2015 - 15:00
0 0
Avatar
čti více Franta Peternai napsáno:
třeba LOTUS šetří a používá ještě neopotřebené motory! Musím se zeptat Milana,jak to má s motory on jako 1 u LOTUSU
09.02.2015 - 14:51
2 0
Avatar
čti více Michal Brezina napsáno:
nemám nainstalován
09.02.2015 - 14:43
1 0
Avatar
čti více Franta Peternai napsáno:


rfdynhud ?
09.02.2015 - 14:32
4 0
Avatar
Přesně tak,bez otáček,na nic nešáhnu,přihlásím se a je jedno jestli je to trénink nebo závod.Pokaždé jiné procenta! A dělalo mi to i u f1 94
09.02.2015 - 14:08
4 0
Avatar
čti více Franta Peternai napsáno:


Já testoval výdrž softů a hardů do úplného zničení a vyšlo mi to tuším 14,5 kola u softů a 20 pak u hardů. Ale použitelných pro závod je tak maximálně opotřebení zbytkových 25%, takže softy tak 10-11 kol a hardy pak maximálně 15 kol. Ale ty poslední kola budou tak o dvě sekundy pomalejší. Je to tady docela hardcore, protože Silverstone je dík hodně rychlým především pravotočím zatáčkám asi nejnáročnější okruhem vůbec, zvláště na přední levou gumu. Věřím, že na jiných tratích gumy vydrží déle.
Co se týče rozdílů opotřebení,ten kdo má nedotáčivý setup a snaží se to nahradit jízdou, které v zatáčkách hodně "hvízdají", tak věřím, že je odepíše o nějaké to kolo dříve. Mě pomáhá jezdit na poměrně malý zámek, kolem 15 a nesnažím se volantem točit více než gumy poberou, ale i tak nejsem v tomhle směru asi nejšetrnější na gumy. Asi bude záležet i na stylu jízdy v relaci s nastavením vozu. Taky na tom budu muset zapracovat.
09.02.2015 - 13:30
1 0
Avatar
čti více Franta Peternai napsáno:


Trochu nerozumím, jak na čtvrtý pokus ? To ses jako přihlásil a měl si 85% motoru, tak si se zase odhlásil a až na čtvrtý pokus si měl 100%? Není možný, že když se hodíš na rošt, tak máš vytočený motor do vysokých otáček?
09.02.2015 - 13:18
6 0
 1 2 3  »
Tvůj komentář
Jméno:
E-Mail:
Domovská stránka:
IP: 18.207.255.49
Nastavení: • HTML je VYPNUTÉ • BBCode je ZAPNUTÝ • Smajlíci jsou ZAPNUTI

Předzávodní info

Další závody

F1 B 19P: 15.12.2019 20:00 VC Německa B (50 kol)
F1 A 19P: 22.12.2019 20:00 VC Itálie A (40 kol)
F1 B 19P: 29.12.2019 20:00 VC Itálie B (40 kol)

Shoutbox


Anketa

anketa není aktivní

ukázat ankety

Teamspeak

Partneři

Serios.czCZECHSIM.czVirtual GP