NEWS ALL

Představení změn fyziky módu 2015 - termín nasazení módu

napsal 1. Michal GDPR - 02.02.2015 - 14:42
Ahoj všem,

nejdříve bych Vás chtěl všechny informovat, že se tvrdě pracuje na novém módu pro novou sezónu 2015. Jak měl informoval designér módu Petr Palásek, má připraveny všechny potřebné aktuální 3D modely a nyní pracuje na aktuálních skinech. Předpokládá, že zítra by mohly být již k dispozici.
Některé modely vystavil již na fóru a vypadají skvěle. Perfektní práce.

Z toho důvodu odkládám nasazení slíbené aktualizace modelu fyziky na tuhle středu, kdybychom mohli nasadit již kompletní mód.
Zatím bych vás mohl informovat o změnách ve fyzice, které bych rozdělil do pěti sekcí a to na motor, převodovku, brzdy, pneumatiky a aero nastavení vozu.

Motor:
images/news-pics/889_1423044065.jpg
Největší změnou je průběh kroutícho momentu v návaznosti na otáčky motoru.
Maximální dosažitelné otáčky zůstávají stejně jako loni na 15.000 rpm. Zásadní změnou je, že maximálního zvýšeného kroutícího momentu a výkonu dosáhnete při cca. 11.000 otáčkách. Po 12.000 otáčkách jde výkon rapidně dolů. Z toho důvodu je potřeba si dávat pozor a řadit někde v tomto horizontu. Nárazově se dá překračovat hranici 12.000 otáček teoreticky až na 15.000, ale krom úpadku výkonu, vyššího opotřebení motoru a vyšší spotřeby nic nezískáte. Nicméně někde po 12.500 otáček už váš vůz nedokáže výkonově překonat vyšší odpor vzduchu, snad jedině v závěsu a z toho důvodu je potřeba přizpůsobit i převody, ale k převodovce až v samostatné kapitole. Všechny aktivace zvuků motorů byly sníženy o 2.500 otáček, aby jste mohli vnímat případné přetáčení tak jak jste byli zvyklý.
Z důvodu možného přetěžování motoru jsem i zrušil jeho praktickou "nesmrtelnost". Původní nastavení životnosti motoru jsem snížil o třetinu. Je dobré vědět, že při 12.650 (aktualizováno) otáčkách se zrychluje opotřebení dvojnásobně. S ještě vyššími otáčkami roste adekvátně i vyšší opotřebení motoru.
V podzimním módu byl vypnut nejnížší stupeň chlazení motoru. Ten jsem znovu aktivoval, neboť při chladném počasí na rychlých tratích byl motor značně chladný. Je tedy potřeba si hlídat nastavení chlazení na základě okolních teplot a profilu tratě. Ideální teplota oleje je 106.7, při 111.7 se motor začíná zvýšeně optřebovávat a při 116.7 se zkracuje životnost motoru na polovinu. Nicméně chvilkové přehřátí motoru, např. při použití maximálního boostu, neznamená žádnou tragédii. Nicméně celý závod při teplotě okolo 120° prostě nedojete.
Se zvýšením kroutícího momentu počítejte i s vyšší spotřebou než byla na podzim. K tomu mě vedlo přesvěčení, že vyšší režimy boostu jsou k použití pouze výjimečně a ne jako standardní prostředek jízdy. Nastavil jsem to tak, že na nejrychlejším okruhu tedy Monze vám zůstane použiti maximálního boostu pouze pro 10% celkového času závodu. Na pomalejších méně žiznivých tratích to bude adekvátně více, ale jednička boost bude standartní režim pro závod nejspíš na všech okruzích.
Poslední aktualita, ohledně motoru, je snížení účinku boostu o celých 40% při zachování 50% nárustu spotřeby. Tím jsem chtěl ještě více znevýhodnit časté využívání vyššího režimu boostu motoru, aby bylo jeho využití pouze strategické a důležité okamžiky závodu a ne jako defaultní nastavení.

Průběh výkonu a kroutícího momentu vs otáčky:
images/news-pics/889_1423040809.jpg

Jak z grafu a dat vidíte, tak největšího kroutícho momentu se dosahuje při 9.000 rpm, největšího výkonu dosáhnete při 11.000 rpm, cca 775 BHP. Jak je dále patrné, tak do 12.000 otáček je výkon téměř maximální, pak už jde výkon strmě dolů. Z toho důvodu doporučuji někde v téhle relaci řadit a přizpůsobit tomu převody.
Ještě poznámka k výkonu, kvůli snížení účinnosti aerodynamiky jsem nešel do výkonu reálných F1-ček, protože pokud bychom měli např. o 100 koní více, tak bychom lítali po trati strašně rychle. Teoreticky bych pak musel zvýšit jednotlivé aero-odpory, takže výsledek by byl nemlich to samé. Nemluvě o tom, že u moderních reálných motorů je výkon nejspíše sčítán i s ERS, který my nepoužíváme.


Převodovka:
images/news-pics/889_1423044136jpg
Původní nastavení bylo zredukováno na 27 základních převodů. Jsou to defacto čtyři sady o zub posunutých převodů, tak aby se daly případně vzájemně kombinovat. Jakmile si najdete optimální rozložení je možné pouze posouvat finální převod pro požadovanou rychlost a následně posunem můžete redukovat např. sílu jedničky či prodloužení účinnosti sedmičky. Pokud bude krok např. pro sedmičku příliš dlouhý, stačí malinko snížit finální převod a dosáhnete rychle požadovaného převodu.
K tomuto účelu je k dispozici dalších 21 finálních jemně odstupňovaných převodů.

Brzdy:
images/news-pics/889_1423044190.jpg
Zde zůstává vše při starém. Tak jen rekapitulace. Máte k dispozici opět deset stupňů chlazení. Vepředu je šířka kotouče striktně nařízená avšak vzadu máte k dispozici tři stupně šířky zadních kotoučů. Samozřejmě máte možnost si nastavit váhu brzd dle libosti a měnit jí můžete i v průběhu závodu.
Technické parametry brzd. Při studených 100° je brzdná dráha dvojnásobná. Stejně tak na druhé straně při 1200° dochází ke ztrátě poloviny brzdného účinku. Ideální teplota brzd je mezi 400°-900°, takže úplné optimum naleznete při 650°. Opotřebení zůstalo stejné a nemělo by způsobit při normálním zacházení a chlazení jejich selhání.

Pneumatiky:
images/news-pics/889_1423044233.jpg
Ideální teploty: Měkké=113°, Tvrdé=121°, Přechodné=105°, Mokré=100°.
U suchých gum platí pravidlo, že cca. tři stupně přehřátí berou jako dva stupně podchlazení od ideální teploty. U mokrých gum to platí obráceně. Ztráta gripu z důvodu neideální teploty byla oproti podzimu o cca. 20% snížena.
Velká změna je v rozložení teplot gum. Zvýšil jsem přechod tepla z běhounu do vnitř pneumatiky, takže teploty jsou po celé části pneumatiky ideálně rozložené.
Měkká směs bude mít letos o 5% vyšší opotřebení než tomu bylo na podzim. Tím bych chtěl dostat do hry více tvrdou gumu, která byla na podzim dost omezeně využivaná. Nicméně je potřeba ještě otestovat jak ostatní změny zapůsobily a zda nedošlo k nějakým dopadům na opotřebení. Významě bylo zvýšené opotřebení mokrých gum. Původně jsem nastavil nízké, protože jsem tím chtěl simulovat nízké opotřebení při jízdě za mokra. Ale pokud jsou ve hře suché vs přechodné, vzniká situace, kdy jsou přechodné gumy trvalejší i na poměrně vysychající trati než suché gumy, což je chyba. Důsledek změny bude vyyší optřebení i za mokra ale to asi není tolik na škodu.
Další změnou je vyšší ztráta gripu s rostoucí rychlostí u mokrých pneumatik. Tím by mělo dojít k poklesu přetáčivosti především v rychlých zatáčkách na mokré trati. Jízda za mokra bude trochu línější ale zároveň i méně nebezpečná.
Úplně zásadní změnou je změna jednoho chybného koeficientu v nastavení tlaku pneumatik, které jsem převzal z původního módu. Jak jsem při testování zjistil, tak rozdíl od ideálního tlaku bral gumám cca. 30% gripu a čím byly gumy tvrdší tím se ztráta ještě zvyšovala. Podíl teplot v pneumatice s dopadem na celkový grip byl tedy silně v pozadí oproti tlaku. Musel jsem tento koeficinet 40x snížit, abych dosáhnul toho, že tlak pneumatiky bude naopak méně důležitý než teplota gum. Ideální tlak je nyní 120 kPa a můžete volit v rozmezí od 100-150 kPa. Zahřívání gum bylo přepracováno tak, že při poměrně malé změně tlaku je možné používat jak měkké tak i tvrdé gumy na všech typech tratí a téměř za všech teplot tratě. Dostat gumy do funkčního okna pomocí tlaků by už neměl být problém a to aniž by zvýšený tlak degradoval celkový grip. Např. jsem jel s plnou nádrží v Suzuce při 40° tratě na měkkých pneumatikách a při rozumné agresivitě a s tlaky 140 kpa, jsem držel teploty jen těsně nad ideálním stavem. Když jsem snížil tlaky k ideálním 120° tak pak jsem dostatečně zahřál i ty tvrdé gumy. Samozřejmě v Monze bude už trochu problém zahřát tvrdé gumy i při minimálním tlaku 100 kPa, zvláště za chladného počasi a především na pravé méně využivané straně. Ale i tak jsem je zahřál po dvou kolech na solidních 115°/105° s čímž se dá jet a to poměrně konkurenceschopně, tedy o cca. osm desetin pomaleji než na jinak mnohem vhodnějších měkkých gumách, avšak s daleko menším opotřebením.

Aero-nastavení:
images/news-pics/889_1423044287.jpg
Zde jsem se zaměřil na dvě zásadní změny, které mi přišli na podzim jako nepovedené. První bylo to, že skoro na všech tratích se vyplatilo jet s maximálním předním křídlem a i s poměrně malým zadním křídlem byl vůz pořád stabilní. Abych toto narovnal, tak jsem snížil účinnost difuzoru na jarní úroveň. Aby se nevyplatilo jet s velkými křídly i na tratích, kde se jezdí s poměrně malým přítlakem, tak jsem podstatně zvýšil odpor vzduchu generovaný předním křídlem. Protože mi přítlak při 20 stupních křídlech přišel dostatečný i pro pomalejší tratě, tak jsem právě dvacet stupňů nastavení křídel nastavil jako maximální možnost k výběru. Ostatně při větších křídlech bychom, vzhledem k většímu odporu jezdili, pomalejšíma rychlostma než v reálu. Navíc díky menšímu maximálnímu přítlaku budeme jezdit na městkých tratí o něco pomalejší časy kol, což by mělo být taky přiblížení k reálu, neboť většinou právě na pomalých tratích jsme loni jezdili mnohem lepší časy než v reálu.
Předpokládám, že při nastavení křídel např. 20/10 bude vůz silně přetáčivý a pokud nepřenestavíte zbytek vozu na silně nedotáčivý, tak to nepůjde uřídit. Díky většímu odporu vzduchu pak mohou být menší křídla skutečně výhodnější, ale samozřejmě na tratích alá Monako bude hrát přítlak nadále prim. Přestože byla byť,o malinko snížena i celková účinnost aerodynamiky, tak třeba při testech na Monze jsem měl maximální rychlost při minimálních křídlech 352 km/h, a v Singapore s maximálními křídly, tedy 20/20, jsem jel jen těsně nad 300 km/h. Co se týče časů na kolo, tak v Monze jsem jezdil s 1/4 paliva cca. 1:25, což by mohlo odpovídat aspoň dle kvalifikačních časů reálu. Proč jsou vozy v reálu v závodech tak pomalé oproti kvalifikaci, jsem bohužel nezjistil a ani to nedokážu napodobit, jedině že bych nastavil váhu litru paliva na několik kilogramů :-)

To je zatím vše ke změnám, které jsem připravil. Doufám, že zbylý čas do prvního závodu využijeme pro doladění případných nedostaků, pokud se nějaké objeví.

Fyziku nasadím, jakmile bude Petrova práce na aktuálních vozech hotova, tedy v ideálním případě zítra či ve středu a to jako kompletní nový mód 2015.

V komentářích můžete vznášet případné dotazy a pokud na to mé znalosti budou stačit, tak rád pomůžu.

Michal

komentáře

Komentáre

Seřadit: Sort ascending   
Avatar
čti více Petr Kopecky napsáno:


Petře, nejsme rychlejší o 4s rychlejší než loni, neboť srovnáváš naše časy s mokrou kvalifikací v reálu, kde se většinou jezdilo na intermediálkách? Jsme naopak o 2,5 sec pomalejší než předloni v reálu a o 1,5 sekundy pomalejší než loni na stejné trati tady u nás.
Ono jde o to kdo co chce. Vyslyšel jsem přání těch, kteří chtěli, aby se jezdilo na otáčkách jako v reálu. Všem se nezavděčíš. Jinak mě to taky stylově moc nesedí a třeba Andrej je zatím rychlejší, ale dosud jsem asi ještě nenašel vhodné nastavení.
Myslím, že se mi motor docela povedl, je to po téhle stránce reálnější, ale správně bychom měli mít tak o 30-50 koníku víc. Co se týče krouťáku i výkonu tak máme spíš takový Renault, což je poznat i na maximálkách, kde zaostáváme skoro o 10-20 km/h, hlavně v nižších otáčkách, kde by měl krouťák ještě silnější,přitom jsem trochu osekal celkově v řádu % aerodynamický celkový odpor. Pamatuji si jak si loni jezdci v reálu taky stěžovali, že je to hrozně citlivé, takže ten krouťák je asi o zvyku, ale mě to tedy silné zrovna nepřijde. Celkový výkon máme snad nižší než loni i když ten nástup bude asi o něco rychlejší.
Hodně dělá slabší účinnost diferenciálu, protože ten na podzim způsoboval, že zadek seděl jak přibytý a pak nebyl problém jezdit s křídly 30/20 apod.
Podle mě je to otázka zvyku a času. Dá se předpokládat, že nastavení podobné z podzima nebude to pravé ořechové.
06.02.2015 - 16:33
0 0
#17 od Ondrej Bárta
quote
Avatar
stabilní mod teda vypadá uplně jinak, navíc si nemyslím že je docela vhodne s nazazením modu a hdneka 15 jet ostrý závod,je to přetáčivé a dost velkej krouták,rychle padající otačky atd navíc o proti reálu z minuleho roku(čas na 1 kolo) máme o 4s rychlejší čas, je jasné že fyzika není sranda ji dělat proto je možná lepší jí tak nepřekopávat pač upraví se jedna věc ale kvuli ní se musí upravit spusta dalších aby to k sobě pasovalo...
06.02.2015 - 15:57
0 0
Avatar
čti více Matej Šurhaňák napsáno:


Přetáčet dopředu a kolik máš křídla ? Mě to přijde naopak trochu nedotáčivé a moc stabilní, jako by se nedalo jet rychleji, takové líné amused

06.02.2015 - 15:46
2 -1
#15 od 1. Matej GDPR
quote
Avatar
Myslím si že obrovský problém je celá fyzika. Pretože ak Andrejou mód bol beštia tak na aktuálny mod neni ani slovo v slovníku. Idem zákrutu na voľnobeh a auto sa začne pretáčať do predu. Absolútne nechápem správanie tohoto módu.
06.02.2015 - 15:26
5 0
Avatar
Jen pro info. Fyzika je ještě otevřená a je možné udělat nějaké menší změny nebo příapdně opravit nějaké nedostatky. Termín uzavření bych viděl někdy do středy příštího týdne. Mohli bychom to případně spojit pokud bude ještě nějaký grafický či zvukový update.
Co vidím já k řešení:

Zkusil bych jěště poladit zvuky, aby se to přetáčení začalo sluchově projevovat už u 12.000 otáček.

Pokud půjdou nastavit led diody na volantu na obrazovce tak aby byly v červeným už od 12.000 otáček.

Aktualizovat interní hud otáčkoměru (ručičkový), aby měl max 15.000 rpm, momentálně je tam 18.000.

Přišlo mi, že se v Silverstone docela zahřívají gumy více než v Suzuce, ale pak jsem si uvědomil, že to bude tím, že je to náročná trať s hodně rychlými zatáčkami hlavně pravotočivými. Asi není náhoda, že předloni tam měli problémy i v reálu, když praskali ony gumy. Takže bych řekl, že jinde to už náročnější být nemůže, tak bych to nakonec nechal jak je. amused

Otestoval bych umístění nádrže blíže ke středu vozu. Na tuto myšlenku mě přivedl Zdeněk, který se v tomto směru, kriticky vyjádřil k chování vozu a změnou k postupné přetáčivosti vozu jak ubývá palivo. Osobně to v aktuálním módu necítím a problémy jsem s tímhle neměl ani na podzim, avšak loni na jaře ano. Ale osobně mi přijde jako by to auto sedělo vahou hodně na zadku, takže kdyby se nádrž posunula trochu vpřed, tak by mne zajímalo jestli by se tento pocit zlepšil. Díval jsem, že F1-94 mají koeficient umístění nádrže 0,15 a my máme 0,25 což nejspíše dle popisku znamená, že máme nádrž více vzadu. Je ale pravda, že vozy v roce 94 měli jezdce trochu více vepředu a protože je nádrž hned za jezdcem, tak se logicky přemístila váha více dozadu a to i díky palivu. Navíc jsou za jezdcem nyní ještě baterie pro ERS a KERS, takže to může být skutečně reálnější, ale otázka je zda je to zábavnější? Můžu zkusit třeba kompromisních 0,2 a kdyby se chování vozu v tomto zlepšilo, tak bychom to mohli nasadit. Otázka je, zda se tím výrazně nezmění i rozložení zahřívání.

Asi poslední věcí je zahřívání motoru při stání, což je problematika při čekání na roštu než se srovnáme. Zatím jsem nenašel jak to řešit, ale zjistil jsem následující. Pokud mám startovní teplotu oleje 100° (venkovní teplota do 30°) a zastavím, tak za cca. 30 sec se začne motor přehřívat, takže i pomalu opotřebovávat. Po cca. minutě nastavá okamžik, kdy se se začíná z motoru kouřit. A do necelých dvou minut se motor zadře, ale s tím, že po cca. minutě a půl se začíná proces zrychlování opotřebení, který už se asi nedá zvrátit i kdyby se zrovna odstartovalo. Pokud má někdo nějaké info, jak to nastavit, tak sem s ním. Zkoušel jsem změnit nějaké koeficienty zahřívání u položek motoru "bez chladiče", ale test dopadnul vždy stejně.

Jestli bude ještě nějaký grafický update, např.případné nasazení Marussie.

Když tak piště co by se dalo ještě zlepšit.

A ještě dotaz, vyplatí se někomu nižší křídla než na maximum nyní v Silverstone? Nejde mi o to vylákat citlivé informace o nastavení, ale spíš o zpětnou vazbu, zda jsou nastaveny aero-odpory tak, aby to nebylo jen o co největších křídlech. Já mám zatím pocit, že 15-20 stupňů křídel jsou výkonnstně asi na stejné úrovni. Ale je mi jasné že Silverstone se svými rychlými zatáčkami je skoro druhá Barcelona, kde jde hlavně o přítlak a rychlost na rovikách jde trochu do pozadí, takže v dalších závodech to bude asi jiné a rychlost na rovinkách půjde trochu více dopředu zájmu.
06.02.2015 - 12:13
5 0
Avatar
čti více Milan Králík napsáno:


Podívám se jestli to není někde v nějakém společném .mas. souboru, ale nic neslibuji
06.02.2015 - 01:10
1 0
Avatar
dají se nějak upravit ledky na volantu a otáčkoměr aniž bych musel instalovat HUD nebo cokoli jiného?
05.02.2015 - 21:05
3 0
#11 od Ondrej Bárta
quote
Avatar
čti více Milan Králík napsáno:


nene v tom rfHudu
05.02.2015 - 20:58
2 -1
#10 od PP_GDPR
quote
Avatar
takže moje první poznatky... motor docela jde udržet, jen si prostě musíme všichni zvyknout řadit okolo 12000. Ja mam GID plugin a kdyby někdo chtěl pomoc tak mi klidně napiště. Přenastavil jsem si to a hezky vidím kdy jsem na 12000. Co mě, ale trochu děsí je to, že když vyjíždím z garáže a trochu turnu motor tak mi to hned spadne o 10-20% a to ještě nejsem na trati... no dobře na to si můžu dávat pozor... ale pak když jsem dostal na trati hodiny a chtěl jsem to otočit tak mi díky protožení pneu motor taky klesl o 10-20% což mi přijde jako docela drsný... kluci v B s tím asi budou mít potíže a já teda taky... v závodě v zápalu boje se budu chtít otočit co nejdřív a tím si odepíšu motor... další věc je jak dlouho motor vydrží než blafne na startu... zastavil jsem na trati prenastavuju GID a po 30s je motor v haji... to na startu podle mě nevydrží... ale třeba to bylo chlazením. smiling Jen píšu co jsem zjistil z dnešního testování... tím neříkám, že je to špatný... naopak se mi líbí, že se dá motor "oddělat"...
05.02.2015 - 20:58
0 0
Avatar
čti více Petr Kopecky napsáno:
myslíš ty na volantu?jak jsi to udělal? poraď pls
05.02.2015 - 20:29
0 0
Avatar
fajn tak už se mi to podařilo nějako naladit k těm diodám a ted se mě červené rozsvítí cca na 12500 otáčkách, tak aspon něco
05.02.2015 - 16:20
1 0
Avatar
čti více Petr Kopecky napsáno:


http://ceskaf1liga.cz/index.php?si...les&action=show&articlesID=49

http://ceskaf1liga.cz/index.php?si...les&action=show&articlesID=51

Samozřejmě si upravit ty odstupy otáček u letek podle F1-2015. Jde max. -5.000 rpm ale stačí to.


05.02.2015 - 13:53
1 0
Avatar
Také mám docela problém stím řazením v určitých otáčkách na redbullu ani nejdou na volantu letky a rfDynHud když dám letky tak ani nefungují, klasiký hud F1 z let předešlích funguje ale to je k ničemu pač nemám čas na to koukat někde bokem a to přetáčení motoru dost leze dolů životnost to je fakt takže podle čeho se mám orientovat ?? a navíc si myslím že je v modu moc velký kroutící moment !
05.02.2015 - 10:25
0 0
Avatar
Aj ja ale potrebujem si to nejako nastavit tak aby mi pri 12 500 svietili svetky letky a radil pravidelne.
04.02.2015 - 22:37
0 0
Avatar
čti více Matej Šurhaňák napsáno:


Brzdy se nezměnili, jen je menší přítlak. A u dynhudu záleží jaký používáš. rfDynHudu má nastavitelné otáčky ručně, tedy já používám barevné letky.
04.02.2015 - 21:17
0 0
Avatar
mam taku menšiu propomienku a to k tomu aby si pilot mohol otáčky nastaviť (kvôli dynhub). Aktuálny mód mi absolútne nesedí zmenilo sa úplne všetko, hlavne brzdy.
04.02.2015 - 17:37
0 0
Avatar
Mód 2015 je již ke stažení a nasazený na serveru.
04.02.2015 - 02:15
0 0
#1 od Petr Kolář
quote
Avatar
Jsi to vzal celkem "z gruntu".
Celkově OK, jediné z čeho mám trochu obavy je to snížení výdrže motoru při otáčkách nad 12000 včetně zvuků. Jestli to dobře chápu, tak to co motor na podzim vydržel při 18000 otáčkách, tak teď vydrží při nějakých 12000 otáčkách?
Ale předpokládám, že jsi motor na výdrž testoval, tak snad to nebude problém
03.02.2015 - 21:13
2 0
 «  1 2 3
Tvůj komentář
Jméno:
E-Mail:
Domovská stránka:
IP: 3.141.24.134
Nastavení: • HTML je VYPNUTÉ • BBCode je ZAPNUTÝ • Smajlíci jsou ZAPNUTI

Předzávodní info

Další závody

.: 21.4. 20:00 VC Číny, 42 kol
.: 28.4. 20:00 Sprint SauArabie 13, 19 kol
.: 5.5. 19:00 VC Saudské Arabie, 38 kol
.: 12.5. 20:00 Sprint Imola 17, 24 kol
.: 19.5. 20:00 VC Imoly, 47 kol
.: 26.5. 20:00 Sprint Monako 20, 29 kol
.: 2.6. 20:00 VC Monaka, 58 kol

Shoutbox


Anketa

anketa není aktivní

ukázat ankety

Teamspeak




Akce partnerů

Sponzoři

Pepa_MOTOLevne-okapy.cz