Archiv (Nezařazeno)Jak nastavit vůz pro Singapore


17.09.2013, 17:11 - 1. Michal GDPR - Hlavní manažer týmu F1 - 605 Příspěvky
Tento příspěvek je určený těm, který si chtějí poradit s nastavením na velmi obtížný okruh v Singapore.

Netvrdím, že všechny moje rady jsou správné a mohu se mýlit ale jen popíšu jak si nastavuji vůz na jednotlivé okruhy, tentokráte na okruh Marina Bay v Singapore. Možná to někomu pomůže.

Brzdy:
Na všechny okruhy vždy nastavuji maximální šířku kotoučů vepředu a o stupeň nížší vzadu. Váhu nastavuji vždy kolem 54:46 a redukuji jí podle opotřebení a teplot. Opotřebení by mělo být cca. vyrovnané s polovičně naplněným palivem. Chlazení pro Singapore nastavuji osobně na pět. Jde o to, aby se brzdy nedostávaly příliš přes 800° ale jednotlivé překročení nevadí. Nezapomeňte však, že teploty s natankovaným vozem nebudou teploty a opotřebení stejné jako s prázdnou. Brzdy se však zahřívají poměrně rychle, tak spíš nastavuji brzdy pro plnou nádrž, kdy mají tendenci se přehřívat. Kdo brzdí tvrději by si tedy měl přidat na chlazení a naopak.

Převody:
Osobně počítám, že mě na startu pár jezdců předjede, tak si hlídám, abych se na sedmičku nedostal při boost 3 přes 17.000 otáček a měl tedy rezervu pro jízdu v aero-stínu kdy se otáčky ještě zvednou. Ideální je si to v tréninku s prázdnějším vozem otestovat, když se za někoho zavěsím. Jedničku si stavím většinou tak, abych při výjezdu z nejpomalejší zatáčky neměl problém s protočením kol. Ostatní převody dávám souměrně mezi a moc se tím už nezabývám. Možná se dá přizpůsobit rychlost pro nějakou zatáčku, ale já si spíš raději redukuji plyn než převody.

Křídla:
Tady to bude asi chtít max. zadní křídlo. Přední obvykle dávám větší, ale tady jsem si to zatím nedovolil. Při dešti bych tak ale učinil obráceně, pokud bych nechtěl přeladit celý set.

Pružiny a tlumiče:
Pro větší stabiltu a rychlou odezvu volím hodně tvrdé přední a zadní až třínasobně menší. Pokud dáte minimum na zadních tak nezapomeňte případně zvýšit světlou zadní výšku. Hodně stabilní je nastavení přes 150 ku 50. U 3rd nastavení volím pružiny tak, abych příliš nedřel o zem. Čím větší je rozdíl mezi přední a zadní pružinou tím je auto stabilnější ale méně dotačivé. Tady bych doporučil nastavení kolem 120/80 až 150/50
Tlumiče moc neřeším, protože změnou necítím žádný profit. Zvyknul jsem si je nastavit vepředu a vzadu stejně. U 3rd tlumičů mám pak předek 3x tvrdší než zadek, ale netvrdím, že to musí být ideální.

Světlá výška:
Nastavuji pokud je to možný vpředu minimum a zadní okolo pěti cm.

Chlazení motoru a motorová brzda. Chlazení na jedna je pro většinu tratí dostatečný a při strategii, že pojedu závod na boost jedna. Ale tady si nejsem jist, tak je potřeba ještě otestit. Dobrý je sledovat opotřebení motoru v Hud. Motorovou brzdu nastavuji na střed a neřeším to, protože ve změně nevidím žádný profit.

Geometrie kol:
Odklony vzádu volím kolem dvou pro dobrý kontakt při častých akceleracích. Vepředu pak kolem čtyř, hlavně kvůli poslední sekkci na stadiónu.
Pokud se jedná o trať kde je potřeba hodně brzdit tak volím vzadu sbíhavost blízko nuly pro stabiltu při brzdění. Pokud nemám problém při brzdění jdu vejš, což je tady. Nastavení 40:20 by tady neměl být problém. Pro potřebnou stabilitu volím vysoký "záklon" (v 3rd nastavení) . Pokud bych měl stability dost jdu opačným směrem. Tady stabiltu hledám tak jdu až na extremní vysoké hodnoty.

Difererenciál. Protože je tu hodně pravoúhlých zatáček a jezdí se poměrně pomalu, tak volím pro mě extremní hodnoty kolem 25. Na plynu většinou dávám o pět méně a na brzdě o pět více. Prediferenciál neřeším, protože změnu necítím a dávám vždy dvě amused Pokud se auto přetáčí v rychlé zatáčce před cílem tak pokud to nejde redukovat plynem, tak malinko snížím celý diferenciál.

Váha vozu:
Je zde hodně důležitých levotočivých zatáček tak přenáším váhu max. na levou stranu, abych dosáhnul vyrovnanějších teplot gum nalevo. Váhu předek zadek řeším tak, abych se dostal co nejvíc dozadu a přitom neměl problém s přetáčivostí v nejrychlejších zatáčkách.
53,5 mi přijde tak akorát. Mohl bych dát více dozadu, ale pak bych si musel snížit diferenciál a nejspíš bych ztrácel v pomalých zatáčkách na úkor té nejrychlejší.

Tlaky gum:
Nastavuji tak, aby se blížili ideálu (100°u měkkých) . Pokud se i ve třetím kole přehřívají přidám a naopak. Klidně jdu do velkých rozdílu mezi jednotivými gumami. Setupy si pak ukládám a nakonci názvu uvadím teplotu trati. Pokud bych musel jít do takového tlaku, kde je guma uprostřed nejteplejší pak zvažuji přřechod na tvrdou gumu. Pro začátek závodu mám tlaky o 5-10 kPa větší než pro další části. Samozřejmě se orientuji i dle pžředpovědi počasí. Má-li trať po zastávce chladnout jdu do většího rozdílu a pokud se bude oteplovat tak tlak v průběhu neměním. Zkrátka pro těžší vůz a teplo je potřeba nafouknout a naopak. Zastávku a změnu gum a tlaků si nastavuji pokud možno před startem do zaváděcího kola, abych se pak mohl koncentrovat pouze na jízdu.

Zbytek moc neřeším a taky si to z hlavy příliš nepamatuji.

Doufám, že to někomu pomůže a pokud jsem někde plácnul nějaký nesmysl, tak se omlouvám, píšu to tady z patra.
Případně upřesněním až budu mít přístup k rF.
 
17.09.2013, 17:59 - - Pilot F1 - 92 Příspěvky
Michale super práce, tohle spoustu lidí určitě uvítá a hodně jim to pomůže. Nastavit dobrej setup na Singapur je docela oříšek. smiling

 
18.09.2013, 14:05 - - Pilot GP2 - 72 Příspěvky
Když už se tu Michal snažil pomoct ohledně lazení setupu na Singapur tak přidám i já svojí troškou do vínku.

Už máte teda jezditelnej setup podle Michalova návodu a je čas trošku se kouknout na okruh, jaká stopa je nejvýhodnější, jak projíždět zatáčky atd. Pro tento účel jsem vytvořil takový krátký, hodně amatérský video amused Je to hlavně pro druhou polovinu startovního pole, co třeba maj občas s hledáním stopy problémy a nebo si neví rady jak projíždět tu a tu zatáčku. Pro první polovinu pole nic novýho, takže snad ani ten muj pokus radši nespouštějte amused

Nevim jestli jsem zrovna já ten pravej příklad na techniku ježdění, ale když už se tu rozpoutala ta horlivá diskuze o výkonnosti jednotlivých jezdců, tréninku, postupném vypracovávání se a podobných faktorech, tak mě napadlo aspoň trošku se pokusit pomoct při vývoji našich nováčků a aspoň nastínit ten správný výběr stopy.

Video je na novém layoutu trati pro sezonu 2013, který co nevidět Michal nasadí na server... A jsem nachcípanej s ucpanym nosem a podle toho vypadá muj hlas, takže ho předem omluvte amused smiling

Pokud bude zájem, klidně mohu tyto videa dělat z každých okruhů před Velými Cenami, ale moc nepočítám s úspěchem smiling

Video můžete shlédnout zde - http://www.youtube.com/watch?v=1u6Fhpj4fVc&feature=youtu.be
 
18.09.2013, 14:13 - - Pilot F1 - 92 Příspěvky
A já vám všem aspoň popřeju hodně štěstí do závodu.
 
18.09.2013, 20:09 - 1. Michal GDPR - Hlavní manažer týmu F1 - 605 Příspěvky
[toggle=Aleš Danda napsáno:]
Když už se tu Michal snažil pomoct ohledně lazení setupu na Singapur tak přidám i já svojí troškou do vínku.

Už máte teda jezditelnej setup podle Michalova návodu a je čas trošku se kouknout na okruh, jaká stopa je nejvýhodnější, jak projíždět zatáčky atd. Pro tento účel jsem vytvořil takový krátký, hodně amatérský video amused Je to hlavně pro druhou polovinu startovního pole, co třeba maj občas s hledáním stopy problémy a nebo si neví rady jak projíždět tu a tu zatáčku. Pro první polovinu pole nic novýho, takže snad ani ten muj pokus radši nespouštějte amused

Nevim jestli jsem zrovna já ten pravej příklad na techniku ježdění, ale když už se tu rozpoutala ta horlivá diskuze o výkonnosti jednotlivých jezdců, tréninku, postupném vypracovávání se a podobných faktorech, tak mě napadlo aspoň trošku se pokusit pomoct při vývoji našich nováčků a aspoň nastínit ten správný výběr stopy.

Video je na novém layoutu trati pro sezonu 2013, který co nevidět Michal nasadí na server... A jsem nachcípanej s ucpanym nosem a podle toho vypadá muj hlas, takže ho předem omluvte amused smiling

Pokud bude zájem, klidně mohu tyto videa dělat z každých okruhů před Velými Cenami, ale moc nepočítám s úspěchem smiling

Video můžete shlédnout zde - http://www.youtube.com/watch?v=1u6Fhpj4fVc&feature=youtu.be
[/toggle]

Koukám, že hodně jinak řadíme. Já používám jedničku jen na jednom místě. Někde kde dáváš jedničku dávám trojku a před cílovkou nepodřazuji. Taky samozřejmě zaleží jak máš nastavené nejnižší stupně.
 
18.09.2013, 20:39 - Josef Král - Pilot GP2 - 49 Příspěvky
Dobrá práce borci
 
19.09.2013, 12:18 - Martin Adamec - Technický vedoucí - 175 Příspěvky
Moc pěkný kluci, tohle hodně pomůže..diky
 
14.10.2013, 11:12 - 1. Michal GDPR - Hlavní manažer týmu F1 - 605 Příspěvky
[toggle=Michal Brezina napsáno:]
Tento příspěvek je určený těm, který si chtějí poradit s nastavením na velmi obtížný okruh v Singapore.

Netvrdím, že všechny moje rady jsou správné a mohu se mýlit ale jen popíšu jak si nastavuji vůz na jednotlivé okruhy, tentokráte na okruh Marina Bay v Singapore. Možná to někomu pomůže.

Brzdy:
Na všechny okruhy vždy nastavuji maximální šířku kotoučů vepředu a o stupeň nížší vzadu. Váhu nastavuji vždy kolem 54:46 a redukuji jí podle opotřebení a teplot. Opotřebení by mělo být cca. vyrovnané s polovičně naplněným palivem. Chlazení pro Singapore nastavuji osobně na pět. Jde o to, aby se brzdy nedostávaly příliš přes 800° ale jednotlivé překročení nevadí. Nezapomeňte však, že teploty s natankovaným vozem nebudou teploty a opotřebení stejné jako s prázdnou. Brzdy se však zahřívají poměrně rychle, tak spíš nastavuji brzdy pro plnou nádrž, kdy mají tendenci se přehřívat. Kdo brzdí tvrději by si tedy měl přidat na chlazení a naopak.

Převody:
Osobně počítám, že mě na startu pár jezdců předjede, tak si hlídám, abych se na sedmičku nedostal při boost 3 přes 17.000 otáček a měl tedy rezervu pro jízdu v aero-stínu kdy se otáčky ještě zvednou. Ideální je si to v tréninku s prázdnějším vozem otestovat, když se za někoho zavěsím. Jedničku si stavím většinou tak, abych při výjezdu z nejpomalejší zatáčky neměl problém s protočením kol. Ostatní převody dávám souměrně mezi a moc se tím už nezabývám. Možná se dá přizpůsobit rychlost pro nějakou zatáčku, ale já si spíš raději redukuji plyn než převody.

Křídla:
Tady to bude asi chtít max. zadní křídlo. Přední obvykle dávám větší, ale tady jsem si to zatím nedovolil. Při dešti bych tak ale učinil obráceně, pokud bych nechtěl přeladit celý set.

Pružiny a tlumiče:
Pro větší stabiltu a rychlou odezvu volím hodně tvrdé přední a zadní až třínasobně menší. Pokud dáte minimum na zadních tak nezapomeňte případně zvýšit světlou zadní výšku. Hodně stabilní je nastavení přes 150 ku 50. U 3rd nastavení volím pružiny tak, abych příliš nedřel o zem. Čím větší je rozdíl mezi přední a zadní pružinou tím je auto stabilnější ale méně dotačivé. Tady bych doporučil nastavení kolem 120/80 až 150/50
Tlumiče moc neřeším, protože změnou necítím žádný profit. Zvyknul jsem si je nastavit vepředu a vzadu stejně. U 3rd tlumičů mám pak předek 3x tvrdší než zadek, ale netvrdím, že to musí být ideální.

Světlá výška:
Nastavuji pokud je to možný vpředu minimum a zadní okolo pěti cm.

Chlazení motoru a motorová brzda. Chlazení na jedna je pro většinu tratí dostatečný a při strategii, že pojedu závod na boost jedna. Ale tady si nejsem jist, tak je potřeba ještě otestit. Dobrý je sledovat opotřebení motoru v Hud. Motorovou brzdu nastavuji na střed a neřeším to, protože ve změně nevidím žádný profit.

Geometrie kol:
Odklony vzádu volím kolem dvou pro dobrý kontakt při častých akceleracích. Vepředu pak kolem čtyř, hlavně kvůli poslední sekkci na stadiónu.
Pokud se jedná o trať kde je potřeba hodně brzdit tak volím vzadu sbíhavost blízko nuly pro stabiltu při brzdění. Pokud nemám problém při brzdění jdu vejš, což je tady. Nastavení 40:20 by tady neměl být problém. Pro potřebnou stabilitu volím vysoký "záklon" (v 3rd nastavení) . Pokud bych měl stability dost jdu opačným směrem. Tady stabiltu hledám tak jdu až na extremní vysoké hodnoty.

Difererenciál. Protože je tu hodně pravoúhlých zatáček a jezdí se poměrně pomalu, tak volím pro mě extremní hodnoty kolem 25. Na plynu většinou dávám o pět méně a na brzdě o pět více. Prediferenciál neřeším, protože změnu necítím a dávám vždy dvě amused Pokud se auto přetáčí v rychlé zatáčce před cílem tak pokud to nejde redukovat plynem, tak malinko snížím celý diferenciál.

Váha vozu:
Je zde hodně důležitých levotočivých zatáček tak přenáším váhu max. na levou stranu, abych dosáhnul vyrovnanějších teplot gum nalevo. Váhu předek zadek řeším tak, abych se dostal co nejvíc dozadu a přitom neměl problém s přetáčivostí v nejrychlejších zatáčkách.
53,5 mi přijde tak akorát. Mohl bych dát více dozadu, ale pak bych si musel snížit diferenciál a nejspíš bych ztrácel v pomalých zatáčkách na úkor té nejrychlejší.

Tlaky gum:
Nastavuji tak, aby se blížili ideálu (100°u měkkých) . Pokud se i ve třetím kole přehřívají přidám a naopak. Klidně jdu do velkých rozdílu mezi jednotivými gumami. Setupy si pak ukládám a nakonci názvu uvadím teplotu trati. Pokud bych musel jít do takového tlaku, kde je guma uprostřed nejteplejší pak zvažuji přřechod na tvrdou gumu. Pro začátek závodu mám tlaky o 5-10 kPa větší než pro další části. Samozřejmě se orientuji i dle pžředpovědi počasí. Má-li trať po zastávce chladnout jdu do většího rozdílu a pokud se bude oteplovat tak tlak v průběhu neměním. Zkrátka pro těžší vůz a teplo je potřeba nafouknout a naopak. Zastávku a změnu gum a tlaků si nastavuji pokud možno před startem do zaváděcího kola, abych se pak mohl koncentrovat pouze na jízdu.

Zbytek moc neřeším a taky si to z hlavy příliš nepamatuji.

Doufám, že to někomu pomůže a pokud jsem někde plácnul nějaký nesmysl, tak se omlouvám, píšu to tady z patra.
Případně upřesněním až budu mít přístup k rF.
[/toggle]

Možná si říkate, že s tím jdu trochu pozdě, ale myslím, že i tak to může mít přínos, hlavně v tom, umět si nastavit vůz i pro jiné tratě. Nemá smysl jen posílat setup a nevědět co se za tím skrývá. Dále si myslím, že určité prvky si můžete vyzkoušet i pro tratě následující, nemluvě o tom, že třeba Abu je trať na nastavení podobná Korei.
Před závodem v Korei jsem udělal pár změn v nastavení vozu a protože se nejen v závodě ukázaly jako krok správným směrem, tak se o ně s vámi podělím. Protože jsem měl po večerech dost volného času, tak jsem se rozhodl odstranit dva problémy, které mé původní řešení způsobovalo. Prvním byl start závodu, který souvisí i s výjezdem z pomalých zatáček. Druhý pak, nestabilta při tvrdém brzdění. Obával jsem se, že vyřešením těchto problémů vznikne jiný problém a to velká nedotáčivost vozu, ale i když tomu pocitově tak skutečně bylo, tak kupodivu se to nepodpsalo na časech ale právě naopak. Navíc následující řešení způsobuje, že na to nemusí jezdec tolik tlačit a jezdit tak na hraně a přitom dosahovat rychlejších průjezdů. Nyní popíšu řešení a změny v nastavení oproti původnímu návodu pro trať Singapur. I když se tyto tratě poměrně liší, některé věci mají společné. V Korei se jezdí taky s poměrně velkým přítlakem a velmi důležité jsou tu výjezdy ze zatáček a stabilní brzdění, především do prvních tří zatáček, kde se brzdí s vysokých rychlostí do pomalých zatáček.

Nejdůležitější změny jsem provedl v 3rd nastavení.
Pružiny jsem zde nastavil vepředu na maximum a vzadu jen polovic tedy 200 ku 100 N/mm. To se jeví jako velmi nedotáčivé,což taky je, ale stabilzuje to vůz a to jak při brzdění tak i při výjezdech. Pocitově zatáčení působí jako nekonečné, ale při přetáčivějším nastavení stejně musíte čekat, než se vůz srovná, aby jste mohli začít tvrdě akcelerovat. Auto se však hodně stabilizuje při brzdění, takže budete moci později a tvrději brzdit a spolu s následujícím nastavením 3rd tlumičů vám nedovolí tak rychlý přenos váhy a tím se stabilizuje celý vůz. Odezvy vozu jsou sice pomalejší ale tady je to spíš ke prospěchu, než agresivně zatáček a hlídat si, přetáčivost na vjezdu i výjezdu ze zatáčky. Když to shrnu, tak pohodovějším a klidnějším způsobem dosáhnete stejného výsledku jako při přetáčivém nastavení, kde si neustále musíte hlídat přetočení. Navíc není potřeba jet tak agresivně, vůz vám jen tak neustřelí a taky nebudete tolik tlačit na gumy, které by neměli tolik klouzat a tolik se zahřívat jako při agresivnějším způsobu.

Pomalé 3rd tlumiče jsem vepředu také přitvrdil na 7200 N/m/s a 8400 při odrazu, vzadu pak 4800/6000. Čím větší je rozdíl mezi předním a zadním nastavením tím více je vůz stabilní, nicméně měkké tlumiče tu pak způsobují větší "klouzání" pneumatik. Jízda s tímto navrženým nastavením je méně klouzavá v zatáčkách. Tyto tlumiče mají za funkci vyvýjet tlak proti naklanění vozu v zatáčkách. Tedy narozdíl od tlumičů v normálním nastavení, které pro změnu reagují kolmě k vozovce, tak tyhle působí spíše vodorovně.
Rychlé 3rd tlumiče, které by měli pracovat především při přejíždění obrubníků jsem v Korei kvůli absenci přejíždění obrubníků moc neřešil a nastavil je o cca. třetinu méně tužší než ty pomalé. Možná to bude chtít na jiných tratích kde se skáče přes obrubníky a zároveň zatáčí, otestovat tak, aby nastavení stabilní, ale tady mi to přišlo zbytečný. Nicméně, když už jsem trochu líznul nějaký obrubník, tak vůz se choval při tomto nastavení velmi stabilně.
Také jsem přidal packery vepředu na 0,8 cm, aby se tím reukovali síly přenášené dopředu
Vzadu jsem pak nechal 0,3 přestože mám poměrně měkký zadek a to v normálním nastavení tlumičů, ale akcelerovalo se mi dobře a nezjistil jsem, že by se přitom přenášelo dozadu tolik váhy, aby bylo nutné nastavovat větší packery. Možná by stačilo i méně, ale nepřikládám tomu takovou důležitost.

Protože celá koncepce byla předělaná tak, aby se pomaleji přenášela váha tak jsem tomu přizpůsobil i geometrii, kde jsem nastavil menší rozbíhavost vepředu a menší sbíhavost zadu v poměru -0,15/+0,05. Náklon (Caster) jsem pak nechal na maximu, protože tak mi to přijde nejstabilnější.

Trochu jsem změnil i přístup k nastavení tlaků gum a rozložení váhy. Už tolik nebazíruji na tom, aby byly všechny gumy v optimálně okně i za cenu, že budou gumy různě podtlakované a přetlakované. Tlaky nastavuji tak, aby při dané váze vozu a teploty trati, byly natlakované tak, aby teplota uprostřed gumy byla v čistém středu oproti vnější a vnitřní teplotě. Zavažím poté redukuji podle toho jestli mám teplejší předek či zadek, prostě tak, abych dosáhnul na obou stranách relativně podobných teplot. Akorát se už tolik nesnažím přenášet tolik zaváží na méně zatíženou stranu, pokud by to rozhodilo stabilitu při akcleraci a brzdění i za cenu toho, že budu mít třeba jednu gumu o něco chladnější.

V klasickém nastavení per a tlumičů, jsem zvolil velmi měkké řešení, zase tedy vše pro dobrou trakci, tedy pera 100/70 n/mm. Světlou výšku jsem přizpůsobil vzadu tak, abych měl při plně naloženém voze na konci rovinky cca. jeden mm rezervu. Vpředu díky poměrně tvrdým 3rd perům a tlumičům, které taky pomáhají trochu držet vůz nad vozovkou jsem mohl jít s výškou na minimum a zároveň jsem mohl snížit packery na minimum tedy 1mm vepředu a 2 mm vzadu. Na hrbolatější trati bych to ale musel řešit jinak.

Protože jsem stabilizoval vůz na výjezdech, tak jsem si mohl dovolit trochu zkrátil převody mezi nižšími stupni.

Co se týče křídel, tak dlouho jsem toto zvažoval a rozhodoval se až podle rychlostí největších soupeřů. Protože taky zvolili křídla kolem 33, tak jsem se nakonec rozhodnul pro větší přítlak v poměru 33/32. Protože vůz byl dost stabilní tak jsem zvažoval i menší křídlo a trošku větší přetáčivost, ale tím bych trochu zradil koncept, který jsem si před závodem dal a to postavil super stabilní nastavení, což se nakonec povedlo.

Diferenciál jsem si nastavil 14/12/16. S nastavením diferenciálu většinou tápu, protože dost často se mi stává, že v tom nastavení kde se cítím nejlépe jsem pomalejší a naopak.

To jsou asi všechny změny, které vedly k úspěšnému řešení. Tak se nechte inspirovat a postavte si také podobně stabilní set. Hlavně se nechte odradit, když ne vše půjde hned hladce. Na jiné nastavení je potřeba si zvyknout postupně a naučit se hledat kdy je potřeba začít akcelerovat a jakou silou, prostě najít hranice. Taky si zkuste jízdu kdy nepůjdete s natočením kol do takového úhlu, které už gumy stejně nepoberou. Dobrým pomocníkem je postupné snižovaní zámku volantu. Např. já jezdím krom Monaka na zámku 13 a s volantem nastaveným na 300° úhel a ve hře mám vypnutý proměnlivý uhel stáčení volantu. Myslím že defaultně je tam nárustní ratio kolem 0.4. Tzn. že s narůstujícím úhlem zatočení vám roste navíc natočení kol o tento poměr. Ale je to možná jen o zvyku. Sice musím více zatáčet, ale přijde mi, že takhle v tom mám větší cit.

Pokud budete potřebovat s něčím pomoci tak piště. Pokud budu vědět rád pomůžu.
 
14.10.2013, 16:40 - 1. Michal GDPR - Hlavní manažer týmu F1 - 605 Příspěvky
[toggle=Michal Brezina napsáno:]
Michal Brezina napsáno:

Tento příspěvek je určený těm, který si chtějí poradit s nastavením na velmi obtížný okruh v Singapore.

Netvrdím, že všechny moje rady jsou správné a mohu se mýlit ale jen popíšu jak si nastavuji vůz na jednotlivé okruhy, tentokráte na okruh Marina Bay v Singapore. Možná to někomu pomůže.

Brzdy:
Na všechny okruhy vždy nastavuji maximální šířku kotoučů vepředu a o stupeň nížší vzadu. Váhu nastavuji vždy kolem 54:46 a redukuji jí podle opotřebení a teplot. Opotřebení by mělo být cca. vyrovnané s polovičně naplněným palivem. Chlazení pro Singapore nastavuji osobně na pět. Jde o to, aby se brzdy nedostávaly příliš přes 800° ale jednotlivé překročení nevadí. Nezapomeňte však, že teploty s natankovaným vozem nebudou teploty a opotřebení stejné jako s prázdnou. Brzdy se však zahřívají poměrně rychle, tak spíš nastavuji brzdy pro plnou nádrž, kdy mají tendenci se přehřívat. Kdo brzdí tvrději by si tedy měl přidat na chlazení a naopak.

Převody:
Osobně počítám, že mě na startu pár jezdců předjede, tak si hlídám, abych se na sedmičku nedostal při boost 3 přes 17.000 otáček a měl tedy rezervu pro jízdu v aero-stínu kdy se otáčky ještě zvednou. Ideální je si to v tréninku s prázdnějším vozem otestovat, když se za někoho zavěsím. Jedničku si stavím většinou tak, abych při výjezdu z nejpomalejší zatáčky neměl problém s protočením kol. Ostatní převody dávám souměrně mezi a moc se tím už nezabývám. Možná se dá přizpůsobit rychlost pro nějakou zatáčku, ale já si spíš raději redukuji plyn než převody.

Křídla:
Tady to bude asi chtít max. zadní křídlo. Přední obvykle dávám větší, ale tady jsem si to zatím nedovolil. Při dešti bych tak ale učinil obráceně, pokud bych nechtěl přeladit celý set.

Pružiny a tlumiče:
Pro větší stabiltu a rychlou odezvu volím hodně tvrdé přední a zadní až třínasobně menší. Pokud dáte minimum na zadních tak nezapomeňte případně zvýšit světlou zadní výšku. Hodně stabilní je nastavení přes 150 ku 50. U 3rd nastavení volím pružiny tak, abych příliš nedřel o zem. Čím větší je rozdíl mezi přední a zadní pružinou tím je auto stabilnější ale méně dotačivé. Tady bych doporučil nastavení kolem 120/80 až 150/50
Tlumiče moc neřeším, protože změnou necítím žádný profit. Zvyknul jsem si je nastavit vepředu a vzadu stejně. U 3rd tlumičů mám pak předek 3x tvrdší než zadek, ale netvrdím, že to musí být ideální.

Světlá výška:
Nastavuji pokud je to možný vpředu minimum a zadní okolo pěti cm.

Chlazení motoru a motorová brzda. Chlazení na jedna je pro většinu tratí dostatečný a při strategii, že pojedu závod na boost jedna. Ale tady si nejsem jist, tak je potřeba ještě otestit. Dobrý je sledovat opotřebení motoru v Hud. Motorovou brzdu nastavuji na střed a neřeším to, protože ve změně nevidím žádný profit.

Geometrie kol:
Odklony vzádu volím kolem dvou pro dobrý kontakt při častých akceleracích. Vepředu pak kolem čtyř, hlavně kvůli poslední sekkci na stadiónu.
Pokud se jedná o trať kde je potřeba hodně brzdit tak volím vzadu sbíhavost blízko nuly pro stabiltu při brzdění. Pokud nemám problém při brzdění jdu vejš, což je tady. Nastavení 40:20 by tady neměl být problém. Pro potřebnou stabilitu volím vysoký "záklon" (v 3rd nastavení) . Pokud bych měl stability dost jdu opačným směrem. Tady stabiltu hledám tak jdu až na extremní vysoké hodnoty.

Difererenciál. Protože je tu hodně pravoúhlých zatáček a jezdí se poměrně pomalu, tak volím pro mě extremní hodnoty kolem 25. Na plynu většinou dávám o pět méně a na brzdě o pět více. Prediferenciál neřeším, protože změnu necítím a dávám vždy dvě amused Pokud se auto přetáčí v rychlé zatáčce před cílem tak pokud to nejde redukovat plynem, tak malinko snížím celý diferenciál.

Váha vozu:
Je zde hodně důležitých levotočivých zatáček tak přenáším váhu max. na levou stranu, abych dosáhnul vyrovnanějších teplot gum nalevo. Váhu předek zadek řeším tak, abych se dostal co nejvíc dozadu a přitom neměl problém s přetáčivostí v nejrychlejších zatáčkách.
53,5 mi přijde tak akorát. Mohl bych dát více dozadu, ale pak bych si musel snížit diferenciál a nejspíš bych ztrácel v pomalých zatáčkách na úkor té nejrychlejší.

Tlaky gum:
Nastavuji tak, aby se blížili ideálu (100°u měkkých) . Pokud se i ve třetím kole přehřívají přidám a naopak. Klidně jdu do velkých rozdílu mezi jednotivými gumami. Setupy si pak ukládám a nakonci názvu uvadím teplotu trati. Pokud bych musel jít do takového tlaku, kde je guma uprostřed nejteplejší pak zvažuji přřechod na tvrdou gumu. Pro začátek závodu mám tlaky o 5-10 kPa větší než pro další části. Samozřejmě se orientuji i dle pžředpovědi počasí. Má-li trať po zastávce chladnout jdu do většího rozdílu a pokud se bude oteplovat tak tlak v průběhu neměním. Zkrátka pro těžší vůz a teplo je potřeba nafouknout a naopak. Zastávku a změnu gum a tlaků si nastavuji pokud možno před startem do zaváděcího kola, abych se pak mohl koncentrovat pouze na jízdu.

Zbytek moc neřeším a taky si to z hlavy příliš nepamatuji.

Doufám, že to někomu pomůže a pokud jsem někde plácnul nějaký nesmysl, tak se omlouvám, píšu to tady z patra.
Případně upřesněním až budu mít přístup k rF.


Možná si říkate, že s tím jdu trochu pozdě, ale myslím, že i tak to může mít přínos, hlavně v tom, umět si nastavit vůz i pro jiné tratě. Nemá smysl jen posílat setup a nevědět co se za tím skrývá. Dále si myslím, že určité prvky si můžete vyzkoušet i pro tratě následující, nemluvě o tom, že třeba Abu je trať na nastavení podobná Korei.
Před závodem v Korei jsem udělal pár změn v nastavení vozu a protože se nejen v závodě ukázaly jako krok správným směrem, tak se o ně s vámi podělím. Protože jsem měl po večerech dost volného času, tak jsem se rozhodl odstranit dva problémy, které mé původní řešení způsobovalo. Prvním byl start závodu, který souvisí i s výjezdem z pomalých zatáček. Druhý pak, nestabilta při tvrdém brzdění. Obával jsem se, že vyřešením těchto problémů vznikne jiný problém a to velká nedotáčivost vozu, ale i když tomu pocitově tak skutečně bylo, tak kupodivu se to nepodpsalo na časech ale právě naopak. Navíc následující řešení způsobuje, že na to nemusí jezdec tolik tlačit a jezdit tak na hraně a přitom dosahovat rychlejších průjezdů. Nyní popíšu řešení a změny v nastavení oproti původnímu návodu pro trať Singapur. I když se tyto tratě poměrně liší, některé věci mají společné. V Korei se jezdí taky s poměrně velkým přítlakem a velmi důležité jsou tu výjezdy ze zatáček a stabilní brzdění, především do prvních tří zatáček, kde se brzdí s vysokých rychlostí do pomalých zatáček.

Nejdůležitější změny jsem provedl v 3rd nastavení.
Pružiny jsem zde nastavil vepředu na maximum a vzadu jen polovic tedy 200 ku 100 N/mm. To se jeví jako velmi nedotáčivé,což taky je, ale stabilzuje to vůz a to jak při brzdění tak i při výjezdech. Pocitově zatáčení působí jako nekonečné, ale při přetáčivějším nastavení stejně musíte čekat, než se vůz srovná, aby jste mohli začít tvrdě akcelerovat. Auto se však hodně stabilizuje při brzdění, takže budete moci později a tvrději brzdit a spolu s následujícím nastavením 3rd tlumičů vám nedovolí tak rychlý přenos váhy a tím se stabilizuje celý vůz. Odezvy vozu jsou sice pomalejší ale tady je to spíš ke prospěchu, než agresivně zatáček a hlídat si, přetáčivost na vjezdu i výjezdu ze zatáčky. Když to shrnu, tak pohodovějším a klidnějším způsobem dosáhnete stejného výsledku jako při přetáčivém nastavení, kde si neustále musíte hlídat přetočení. Navíc není potřeba jet tak agresivně, vůz vám jen tak neustřelí a taky nebudete tolik tlačit na gumy, které by neměli tolik klouzat a tolik se zahřívat jako při agresivnějším způsobu.

Pomalé 3rd tlumiče jsem vepředu také přitvrdil na 7200 N/m/s a 8400 při odrazu, vzadu pak 4800/6000. Čím větší je rozdíl mezi předním a zadním nastavením tím více je vůz stabilní, nicméně měkké tlumiče tu pak způsobují větší "klouzání" pneumatik. Jízda s tímto navrženým nastavením je méně klouzavá v zatáčkách. Tyto tlumiče mají za funkci vyvýjet tlak proti naklanění vozu v zatáčkách. Tedy narozdíl od tlumičů v normálním nastavení, které pro změnu reagují kolmě k vozovce, tak tyhle působí spíše vodorovně.
Rychlé 3rd tlumiče, které by měli pracovat především při přejíždění obrubníků jsem v Korei kvůli absenci přejíždění obrubníků moc neřešil a nastavil je o cca. třetinu méně tužší než ty pomalé. Možná to bude chtít na jiných tratích kde se skáče přes obrubníky a zároveň zatáčí, otestovat tak, aby nastavení stabilní, ale tady mi to přišlo zbytečný. Nicméně, když už jsem trochu líznul nějaký obrubník, tak vůz se choval při tomto nastavení velmi stabilně.
Také jsem přidal packery vepředu na 0,8 cm, aby se tím reukovali síly přenášené dopředu
Vzadu jsem pak nechal 0,3 přestože mám poměrně měkký zadek a to v normálním nastavení tlumičů, ale akcelerovalo se mi dobře a nezjistil jsem, že by se přitom přenášelo dozadu tolik váhy, aby bylo nutné nastavovat větší packery. Možná by stačilo i méně, ale nepřikládám tomu takovou důležitost.

Protože celá koncepce byla předělaná tak, aby se pomaleji přenášela váha tak jsem tomu přizpůsobil i geometrii, kde jsem nastavil menší rozbíhavost vepředu a menší sbíhavost zadu v poměru -0,15/+0,05. Náklon (Caster) jsem pak nechal na maximu, protože tak mi to přijde nejstabilnější.

Trochu jsem změnil i přístup k nastavení tlaků gum a rozložení váhy. Už tolik nebazíruji na tom, aby byly všechny gumy v optimálně okně i za cenu, že budou gumy různě podtlakované a přetlakované. Tlaky nastavuji tak, aby při dané váze vozu a teploty trati, byly natlakované tak, aby teplota uprostřed gumy byla v čistém středu oproti vnější a vnitřní teplotě. Zavažím poté redukuji podle toho jestli mám teplejší předek či zadek, prostě tak, abych dosáhnul na obou stranách relativně podobných teplot. Akorát se už tolik nesnažím přenášet tolik zaváží na méně zatíženou stranu, pokud by to rozhodilo stabilitu při akcleraci a brzdění i za cenu toho, že budu mít třeba jednu gumu o něco chladnější.

V klasickém nastavení per a tlumičů, jsem zvolil velmi měkké řešení, zase tedy vše pro dobrou trakci, tedy pera 100/70 n/mm. Světlou výšku jsem přizpůsobil vzadu tak, abych měl při plně naloženém voze na konci rovinky cca. jeden mm rezervu. Vpředu díky poměrně tvrdým 3rd perům a tlumičům, které taky pomáhají trochu držet vůz nad vozovkou jsem mohl jít s výškou na minimum a zároveň jsem mohl snížit packery na minimum tedy 1mm vepředu a 2 mm vzadu. Na hrbolatější trati bych to ale musel řešit jinak.

Protože jsem stabilizoval vůz na výjezdech, tak jsem si mohl dovolit trochu zkrátil převody mezi nižšími stupni.

Co se týče křídel, tak dlouho jsem toto zvažoval a rozhodoval se až podle rychlostí největších soupeřů. Protože taky zvolili křídla kolem 33, tak jsem se nakonec rozhodnul pro větší přítlak v poměru 33/32. Protože vůz byl dost stabilní tak jsem zvažoval i menší křídlo a trošku větší přetáčivost, ale tím bych trochu zradil koncept, který jsem si před závodem dal a to postavil super stabilní nastavení, což se nakonec povedlo.

Diferenciál jsem si nastavil 14/12/16. S nastavením diferenciálu většinou tápu, protože dost často se mi stává, že v tom nastavení kde se cítím nejlépe jsem pomalejší a naopak.

To jsou asi všechny změny, které vedly k úspěšnému řešení. Tak se nechte inspirovat a postavte si také podobně stabilní set. Hlavně se nechte odradit, když ne vše půjde hned hladce. Na jiné nastavení je potřeba si zvyknout postupně a naučit se hledat kdy je potřeba začít akcelerovat a jakou silou, prostě najít hranice. Taky si zkuste jízdu kdy nepůjdete s natočením kol do takového úhlu, které už gumy stejně nepoberou. Dobrým pomocníkem je postupné snižovaní zámku volantu. Např. já jezdím krom Monaka na zámku 13 a s volantem nastaveným na 300° úhel a ve hře mám vypnutý proměnlivý uhel stáčení volantu. Myslím že defaultně je tam nárustní ratio kolem 0.4. Tzn. že s narůstujícím úhlem zatočení vám roste navíc natočení kol o tento poměr. Ale je to možná jen o zvyku. Sice musím více zatáčet, ale přijde mi, že takhle v tom mám větší cit.

Pokud budete potřebovat s něčím pomoci tak piště. Pokud budu vědět rád pomůžu.
[/toggle]

Budu rád když přidáte vlastní postřehy. Zkoušel jsem to a to ale nepomohlo, ale musel jsem změnit toto. Prostě abych měl zpětnou vazbu. Díky
 
14.10.2013, 20:28 - - Pilot F1 - 92 Příspěvky
Mně osobně tento návod v Singapuru dost pomohl, sám bych do takových to hodnot asi nešel. Co jsem zkoušel v Suzuce tak se mi třeba nastavení 3rd tlumičů 200/100 nevyhovuje. Zadek je pak moc měkkej a klouže. Zatím jsem zkoušel tušim 180/130 a jeví se to docela dobře. Co by mě zajímalo na kolik nastavujete anti-roll bar? Přední mám většinou mezi 120-140, ale zadní vůbec nepoužívám, protože mi přijde, že absolutně kazí řiditelnost auta. Už když ho dám na hodnotu 10 tak auto má tendenci se přetáček téměř v každé zatáčce. Máte podobné zkušenosti?
 
14.10.2013, 22:06 - 1. Michal GDPR - Hlavní manažer týmu F1 - 605 Příspěvky
[toggle=Tonda Polak napsáno:]
Mně osobně tento návod v Singapuru dost pomohl, sám bych do takových to hodnot asi nešel. Co jsem zkoušel v Suzuce tak se mi třeba nastavení 3rd tlumičů 200/100 nevyhovuje. Zadek je pak moc měkkej a klouže. Zatím jsem zkoušel tušim 180/130 a jeví se to docela dobře. Co by mě zajímalo na kolik nastavujete anti-roll bar? Přední mám většinou mezi 120-140, ale zadní vůbec nepoužívám, protože mi přijde, že absolutně kazí řiditelnost auta. Už když ho dám na hodnotu 10 tak auto má tendenci se přetáček téměř v každé zatáčce. Máte podobné zkušenosti?
[/toggle]

Já osobně mám 100/20 ale alternativně i 80/20. Zkoušel jsem 120/40 a to už mi vůbec nesedělo. Ono hodně záleží jaký je zbytek setupu. Je ale fakt, že jsem vždy ladil setup k nastavení k 100/20, který mi u nějakého setu seděla od té doby ho upřednostňuji. Kdo třeba ladí k jinému nastavení dojde pak u zbytku setupu k jiným závěrům. To je právě na tom to nejzajímavější. Nastavíš jednu zásadní věc jinak a pak musíš vše ostatní tomu přizpůsobit.
 
15.10.2013, 16:31 - 1. Michal GDPR - Hlavní manažer týmu F1 - 605 Příspěvky
[toggle=Michal Brezina napsáno:]
Michal Brezina napsáno:

Tento příspěvek je určený těm, který si chtějí poradit s nastavením na velmi obtížný okruh v Singapore.

Netvrdím, že všechny moje rady jsou správné a mohu se mýlit ale jen popíšu jak si nastavuji vůz na jednotlivé okruhy, tentokráte na okruh Marina Bay v Singapore. Možná to někomu pomůže.

Brzdy:
Na všechny okruhy vždy nastavuji maximální šířku kotoučů vepředu a o stupeň nížší vzadu. Váhu nastavuji vždy kolem 54:46 a redukuji jí podle opotřebení a teplot. Opotřebení by mělo být cca. vyrovnané s polovičně naplněným palivem. Chlazení pro Singapore nastavuji osobně na pět. Jde o to, aby se brzdy nedostávaly příliš přes 800° ale jednotlivé překročení nevadí. Nezapomeňte však, že teploty s natankovaným vozem nebudou teploty a opotřebení stejné jako s prázdnou. Brzdy se však zahřívají poměrně rychle, tak spíš nastavuji brzdy pro plnou nádrž, kdy mají tendenci se přehřívat. Kdo brzdí tvrději by si tedy měl přidat na chlazení a naopak.

Převody:
Osobně počítám, že mě na startu pár jezdců předjede, tak si hlídám, abych se na sedmičku nedostal při boost 3 přes 17.000 otáček a měl tedy rezervu pro jízdu v aero-stínu kdy se otáčky ještě zvednou. Ideální je si to v tréninku s prázdnějším vozem otestovat, když se za někoho zavěsím. Jedničku si stavím většinou tak, abych při výjezdu z nejpomalejší zatáčky neměl problém s protočením kol. Ostatní převody dávám souměrně mezi a moc se tím už nezabývám. Možná se dá přizpůsobit rychlost pro nějakou zatáčku, ale já si spíš raději redukuji plyn než převody.

Křídla:
Tady to bude asi chtít max. zadní křídlo. Přední obvykle dávám větší, ale tady jsem si to zatím nedovolil. Při dešti bych tak ale učinil obráceně, pokud bych nechtěl přeladit celý set.

Pružiny a tlumiče:
Pro větší stabiltu a rychlou odezvu volím hodně tvrdé přední a zadní až třínasobně menší. Pokud dáte minimum na zadních tak nezapomeňte případně zvýšit světlou zadní výšku. Hodně stabilní je nastavení přes 150 ku 50. U 3rd nastavení volím pružiny tak, abych příliš nedřel o zem. Čím větší je rozdíl mezi přední a zadní pružinou tím je auto stabilnější ale méně dotačivé. Tady bych doporučil nastavení kolem 120/80 až 150/50
Tlumiče moc neřeším, protože změnou necítím žádný profit. Zvyknul jsem si je nastavit vepředu a vzadu stejně. U 3rd tlumičů mám pak předek 3x tvrdší než zadek, ale netvrdím, že to musí být ideální.

Světlá výška:
Nastavuji pokud je to možný vpředu minimum a zadní okolo pěti cm.

Chlazení motoru a motorová brzda. Chlazení na jedna je pro většinu tratí dostatečný a při strategii, že pojedu závod na boost jedna. Ale tady si nejsem jist, tak je potřeba ještě otestit. Dobrý je sledovat opotřebení motoru v Hud. Motorovou brzdu nastavuji na střed a neřeším to, protože ve změně nevidím žádný profit.

Geometrie kol:
Odklony vzádu volím kolem dvou pro dobrý kontakt při častých akceleracích. Vepředu pak kolem čtyř, hlavně kvůli poslední sekkci na stadiónu.
Pokud se jedná o trať kde je potřeba hodně brzdit tak volím vzadu sbíhavost blízko nuly pro stabiltu při brzdění. Pokud nemám problém při brzdění jdu vejš, což je tady. Nastavení 40:20 by tady neměl být problém. Pro potřebnou stabilitu volím vysoký "záklon" (v 3rd nastavení) . Pokud bych měl stability dost jdu opačným směrem. Tady stabiltu hledám tak jdu až na extremní vysoké hodnoty.

Difererenciál. Protože je tu hodně pravoúhlých zatáček a jezdí se poměrně pomalu, tak volím pro mě extremní hodnoty kolem 25. Na plynu většinou dávám o pět méně a na brzdě o pět více. Prediferenciál neřeším, protože změnu necítím a dávám vždy dvě amused Pokud se auto přetáčí v rychlé zatáčce před cílem tak pokud to nejde redukovat plynem, tak malinko snížím celý diferenciál.

Váha vozu:
Je zde hodně důležitých levotočivých zatáček tak přenáším váhu max. na levou stranu, abych dosáhnul vyrovnanějších teplot gum nalevo. Váhu předek zadek řeším tak, abych se dostal co nejvíc dozadu a přitom neměl problém s přetáčivostí v nejrychlejších zatáčkách.
53,5 mi přijde tak akorát. Mohl bych dát více dozadu, ale pak bych si musel snížit diferenciál a nejspíš bych ztrácel v pomalých zatáčkách na úkor té nejrychlejší.

Tlaky gum:
Nastavuji tak, aby se blížili ideálu (100°u měkkých) . Pokud se i ve třetím kole přehřívají přidám a naopak. Klidně jdu do velkých rozdílu mezi jednotivými gumami. Setupy si pak ukládám a nakonci názvu uvadím teplotu trati. Pokud bych musel jít do takového tlaku, kde je guma uprostřed nejteplejší pak zvažuji přřechod na tvrdou gumu. Pro začátek závodu mám tlaky o 5-10 kPa větší než pro další části. Samozřejmě se orientuji i dle pžředpovědi počasí. Má-li trať po zastávce chladnout jdu do většího rozdílu a pokud se bude oteplovat tak tlak v průběhu neměním. Zkrátka pro těžší vůz a teplo je potřeba nafouknout a naopak. Zastávku a změnu gum a tlaků si nastavuji pokud možno před startem do zaváděcího kola, abych se pak mohl koncentrovat pouze na jízdu.

Zbytek moc neřeším a taky si to z hlavy příliš nepamatuji.

Doufám, že to někomu pomůže a pokud jsem někde plácnul nějaký nesmysl, tak se omlouvám, píšu to tady z patra.
Případně upřesněním až budu mít přístup k rF.


Možná si říkate, že s tím jdu trochu pozdě, ale myslím, že i tak to může mít přínos, hlavně v tom, umět si nastavit vůz i pro jiné tratě. Nemá smysl jen posílat setup a nevědět co se za tím skrývá. Dále si myslím, že určité prvky si můžete vyzkoušet i pro tratě následující, nemluvě o tom, že třeba Abu je trať na nastavení podobná Korei.
Před závodem v Korei jsem udělal pár změn v nastavení vozu a protože se nejen v závodě ukázaly jako krok správným směrem, tak se o ně s vámi podělím. Protože jsem měl po večerech dost volného času, tak jsem se rozhodl odstranit dva problémy, které mé původní řešení způsobovalo. Prvním byl start závodu, který souvisí i s výjezdem z pomalých zatáček. Druhý pak, nestabilta při tvrdém brzdění. Obával jsem se, že vyřešením těchto problémů vznikne jiný problém a to velká nedotáčivost vozu, ale i když tomu pocitově tak skutečně bylo, tak kupodivu se to nepodpsalo na časech ale právě naopak. Navíc následující řešení způsobuje, že na to nemusí jezdec tolik tlačit a jezdit tak na hraně a přitom dosahovat rychlejších průjezdů. Nyní popíšu řešení a změny v nastavení oproti původnímu návodu pro trať Singapur. I když se tyto tratě poměrně liší, některé věci mají společné. V Korei se jezdí taky s poměrně velkým přítlakem a velmi důležité jsou tu výjezdy ze zatáček a stabilní brzdění, především do prvních tří zatáček, kde se brzdí s vysokých rychlostí do pomalých zatáček.

Nejdůležitější změny jsem provedl v 3rd nastavení.
Pružiny jsem zde nastavil vepředu na maximum a vzadu jen polovic tedy 200 ku 100 N/mm. To se jeví jako velmi nedotáčivé,což taky je, ale stabilzuje to vůz a to jak při brzdění tak i při výjezdech. Pocitově zatáčení působí jako nekonečné, ale při přetáčivějším nastavení stejně musíte čekat, než se vůz srovná, aby jste mohli začít tvrdě akcelerovat. Auto se však hodně stabilizuje při brzdění, takže budete moci později a tvrději brzdit a spolu s následujícím nastavením 3rd tlumičů vám nedovolí tak rychlý přenos váhy a tím se stabilizuje celý vůz. Odezvy vozu jsou sice pomalejší ale tady je to spíš ke prospěchu, než agresivně zatáček a hlídat si, přetáčivost na vjezdu i výjezdu ze zatáčky. Když to shrnu, tak pohodovějším a klidnějším způsobem dosáhnete stejného výsledku jako při přetáčivém nastavení, kde si neustále musíte hlídat přetočení. Navíc není potřeba jet tak agresivně, vůz vám jen tak neustřelí a taky nebudete tolik tlačit na gumy, které by neměli tolik klouzat a tolik se zahřívat jako při agresivnějším způsobu.

Pomalé 3rd tlumiče jsem vepředu také přitvrdil na 7200 N/m/s a 8400 při odrazu, vzadu pak 4800/6000. Čím větší je rozdíl mezi předním a zadním nastavením tím více je vůz stabilní, nicméně měkké tlumiče tu pak způsobují větší "klouzání" pneumatik. Jízda s tímto navrženým nastavením je méně klouzavá v zatáčkách. Tyto tlumiče mají za funkci vyvýjet tlak proti naklanění vozu v zatáčkách. Tedy narozdíl od tlumičů v normálním nastavení, které pro změnu reagují kolmě k vozovce, tak tyhle působí spíše vodorovně.
Rychlé 3rd tlumiče, které by měli pracovat především při přejíždění obrubníků jsem v Korei kvůli absenci přejíždění obrubníků moc neřešil a nastavil je o cca. třetinu méně tužší než ty pomalé. Možná to bude chtít na jiných tratích kde se skáče přes obrubníky a zároveň zatáčí, otestovat tak, aby nastavení stabilní, ale tady mi to přišlo zbytečný. Nicméně, když už jsem trochu líznul nějaký obrubník, tak vůz se choval při tomto nastavení velmi stabilně.
Také jsem přidal packery vepředu na 0,8 cm, aby se tím reukovali síly přenášené dopředu
Vzadu jsem pak nechal 0,3 přestože mám poměrně měkký zadek a to v normálním nastavení tlumičů, ale akcelerovalo se mi dobře a nezjistil jsem, že by se přitom přenášelo dozadu tolik váhy, aby bylo nutné nastavovat větší packery. Možná by stačilo i méně, ale nepřikládám tomu takovou důležitost.

Protože celá koncepce byla předělaná tak, aby se pomaleji přenášela váha tak jsem tomu přizpůsobil i geometrii, kde jsem nastavil menší rozbíhavost vepředu a menší sbíhavost zadu v poměru -0,15/+0,05. Náklon (Caster) jsem pak nechal na maximu, protože tak mi to přijde nejstabilnější.

Trochu jsem změnil i přístup k nastavení tlaků gum a rozložení váhy. Už tolik nebazíruji na tom, aby byly všechny gumy v optimálně okně i za cenu, že budou gumy různě podtlakované a přetlakované. Tlaky nastavuji tak, aby při dané váze vozu a teploty trati, byly natlakované tak, aby teplota uprostřed gumy byla v čistém středu oproti vnější a vnitřní teplotě. Zavažím poté redukuji podle toho jestli mám teplejší předek či zadek, prostě tak, abych dosáhnul na obou stranách relativně podobných teplot. Akorát se už tolik nesnažím přenášet tolik zaváží na méně zatíženou stranu, pokud by to rozhodilo stabilitu při akcleraci a brzdění i za cenu toho, že budu mít třeba jednu gumu o něco chladnější.

V klasickém nastavení per a tlumičů, jsem zvolil velmi měkké řešení, zase tedy vše pro dobrou trakci, tedy pera 100/70 n/mm. Světlou výšku jsem přizpůsobil vzadu tak, abych měl při plně naloženém voze na konci rovinky cca. jeden mm rezervu. Vpředu díky poměrně tvrdým 3rd perům a tlumičům, které taky pomáhají trochu držet vůz nad vozovkou jsem mohl jít s výškou na minimum a zároveň jsem mohl snížit packery na minimum tedy 1mm vepředu a 2 mm vzadu. Na hrbolatější trati bych to ale musel řešit jinak.

Protože jsem stabilizoval vůz na výjezdech, tak jsem si mohl dovolit trochu zkrátil převody mezi nižšími stupni.

Co se týče křídel, tak dlouho jsem toto zvažoval a rozhodoval se až podle rychlostí největších soupeřů. Protože taky zvolili křídla kolem 33, tak jsem se nakonec rozhodnul pro větší přítlak v poměru 33/32. Protože vůz byl dost stabilní tak jsem zvažoval i menší křídlo a trošku větší přetáčivost, ale tím bych trochu zradil koncept, který jsem si před závodem dal a to postavil super stabilní nastavení, což se nakonec povedlo.

Diferenciál jsem si nastavil 14/12/16. S nastavením diferenciálu většinou tápu, protože dost často se mi stává, že v tom nastavení kde se cítím nejlépe jsem pomalejší a naopak.

To jsou asi všechny změny, které vedly k úspěšnému řešení. Tak se nechte inspirovat a postavte si také podobně stabilní set. Hlavně se nechte odradit, když ne vše půjde hned hladce. Na jiné nastavení je potřeba si zvyknout postupně a naučit se hledat kdy je potřeba začít akcelerovat a jakou silou, prostě najít hranice. Taky si zkuste jízdu kdy nepůjdete s natočením kol do takového úhlu, které už gumy stejně nepoberou. Dobrým pomocníkem je postupné snižovaní zámku volantu. Např. já jezdím krom Monaka na zámku 13 a s volantem nastaveným na 300° úhel a ve hře mám vypnutý proměnlivý uhel stáčení volantu. Myslím že defaultně je tam nárustní ratio kolem 0.4. Tzn. že s narůstujícím úhlem zatočení vám roste navíc natočení kol o tento poměr. Ale je to možná jen o zvyku. Sice musím více zatáčet, ale přijde mi, že takhle v tom mám větší cit.

Pokud budete potřebovat s něčím pomoci tak piště. Pokud budu vědět rád pomůžu.
[/toggle]

Přidám nějaké další vlastní postřehy k nastavení pro Suzuku. Opakuji, že jen popisuji svou cestu a netvrdím, že to je optimální řešení.
Včera jsem projel pár kol po Suzuce. Testoval jsem za poměrně chladného počasí, teploty tratě okolo 28°, takže se dala použít i měkčí sada gum. Nicméně za standartních teplot bude měkká guma dobrá tak na jedno kolo v kvaldě. Na trati je hodně rychlých zatáček, takže v minulosti tu byl problém spíš s přehříváním a nejinak tomu bude i letos. Protože na trati byl Jirka Rucker a Tonda a trochu jsme si natahovali triko kdo zajede lepší čas, tak jsem jezdil s malým množstvím paliva.
Vyjel jsem s nastavení pro Koreu, který jsem vzal za základ, byť je to z určité části hodně jiný okruh, nicméně úroveň přítlaku je tady dost podobná. První čeho jsem si při prvním stintu všimnul, že před zatáčkou Spoon mi auto hodně dřelo o zem. Toto dření taky rozhazovalo moji stabiltu při jízdě přes obrubníky a taky jsem cítil to škrtání při přenosech váhy v rychlých zatáčkách, takže bylo jasné, že tohle budu řešit jako první. Nerad se vzdávám především na předku minimální světlé výšky, takže jsem šel do řešení přes přitvrzovaní per a tlumičů. Pera jsem přenastavil z 100/70 na 120/80. Tvrdší předek je dobrý i pro rychlé změny především v prvním sektoru, kde je potřeba rychle měnit směr a přenášet váhu. Protože se jedná o trať kde jsou důležité zatáčky důležité na obě strany a poměrně vyrovnané, tak jsem váhu rozložil také na střed. I po této úpravě jsem vzadu ještě zvedl o milimetr světlou výšku tedy na 5,1 cm a začal testovat. Je dobré si nejdříve najít limity své jízdy i setupu, aby případné další změny ukazovaly zda změny byly pozitivní či ne. Nemá smysl odjet deset kol a dělat nějaké zásadní změny, protože ještě nemáte trať najetou. Až když jsem cítil, že jsem na limitu, zkoušel jsem další menší změny. Prvním bylo trošku zvýšit přetáčivost pomocí přitvrzení 3rd per. Ze 200/100 jsem změnil na 200/130. Při sledování teplot gum jsem zjistil, že díky rychlým zatáčkám a méně akceleračních výjezdům,o malinklo víc zahřívám přední gumy, tak jsem přenesl váhu o půl stupně dozadu. Výsledkem bylo, že po prvním měřeném kole, jsem měl na koncích rovinek teploty přesně na optimu a vyrovnaně rozložené. Velmi drobně jsem redukoval tlaky (myslím že 123/130) , abych měl teplotu středu pneumatiky mezi jejími krajními teplotami. Přivrdil jsem ještě zhruba o třetinu i přední tlumiče, ale to jen tak intuivně. Packery jsem taky zvětšil z 0,1/0,3 na 0,3/0,7. Trochu jsem ještě vepředu přitvrdil a vzadu změkčil rychlé přední tlumiče a to i v 3rd nastavení, abych získal stabiltu při přejezdech obrubníků. Celkova větší přetáčivost byla ku prospěchu a rázem jsem zrychlil o půl sekundy. Musel jsem si ale trochu dávat více pozor na akceleraci za vracečkou za mostem, kde to chtělo o malinko opatrněji vyjíždět, abych se nepřetočil. Nicméně i tak je nastavení mnohem méně nebezpečné na přetáčivý smyk, než tomu bylo ještě před Korei. Na auto se dá tlačit a snese neuvěřitelně mnoho bez toho aby se dostalo do smyku. Parkrát se to sice povedlo, ale to bylo způsobeno tím, že jsem agresivně zatáčel a akceleroval a přitom najel na poměrně kluzký obrubník. Vypadá to, že jsou tady o něco kluzčí než jinde, takže moc na nich nedávat plyn. Je potřeba si uvědomit, že změny jsou vždy něco za něco a je potřeba dát přednost tomu co převládá. Kdybych nastavení nechal na stabilní rovnováze tak bych sice pohodlněji akceleroval z pomalých zatáček, které jsou zde jen dvě, ale musel bych pomaleji projíždět těmi rychlými, kterých je v Suzuce jasná většina.
Příště bych se chtěl při testovaní pro Suzuku zaměřit na geometrii kol a diferenciál, případně zkusit ještě malinko přitvrdit tlumení. Uvidíme zda zde změny přinesou nějaké pozitiva.

Píšu se tady s tím, abych vám ukázal jak nastavuji vůz já osobně. Není to žádný univerzální pohled na nastavování vozu a dost možná nepostupuji správně a někde můžu dělat i chybná rozhodnutí. Proto budu rád, když se ozvete pokud si myslíte, že někde nepostupuju správně. Taky bych rád věděl, zda to někoho zajímá a případně pomáhá k lepšímu nastavení, aby toto psaní nebylo jen zbytečně promrhaný čas.

Taky bych s vámi rád probral už jednou nakousnuté téma, nastavení ovladaču, tedy primárně nastavení volantu. I když si každý už asi zvykl na nějaké vlastní nastavení, tak si myslím, že nebude od věci ukázat, jak mám nastavený volant já. Je totiý možný, že když má někdo hodně jinak nastavený volant, tak pak je dost možné, že mu nemůže sedět ani mé natavení vozu, protože je pro něj hodně citlivé. Ale to až příště.