NEWS ALL

Důvody a důsledky změn v nastavení pneumatik (verze módu 16.9)

napsal 1. Michal GDPR - 22.08.2016 - 12:05
Ahoj všem

v tomto článku bych vás chtěl seznámit se změnami v nastavení pneumatik v poslední verzi módu 16.9.


Protože před podzimní sezónou jsem na základě požadavku nasadil novou fyziku pneumatik, kde byl kladen důraz na větší rozdíl ve výkonu směsí, tak jsem se minulý týden odhodlal k velkému testování různých strategií se zapojením všech směsí pneumatik.
Konkrétně ve Spa, jsem si ověřil, že rozdíl mezi časy na měkké a tvrdé směsi byl na počátku stintů přes dvě sekundy na kolo, tedy za předpokladu stejné váhy, nastavení a teplotních podmínek. Tím jsme se reálně přiblížili rozdílům ve skutečné F1. Nicméně je tu jeden zásadní rozdíl a to, že my nejezdíme tak dlouhé závody a tak jsem si položil otázku,zda se vůbec vyplatí jet na pomalejší i když trvanlivější tvrdé směsi? Zvláště nyní ve Spa, kde je mnoho rychlých a dlouhých zatáček, je generováno velké množství tepla, takže tvrdší směsi gum by měly mít především v závodě své slovo. Tak kde jinde tvrdší směsi a na nich založené strategie použít?

K tomu jsem si vytvořil vlastní software, kde jsem si vytvořil různé strategie a odhadované časy na základě gripu směsi, váhy, různého opotřebení jednotlivých směsí a časové ztráty při zastávkách. Tyto data jsem postupně dolaďoval na základě skutečných časů, takže výpočty s celkovým časem závodu, poměrně přesně odrážely skutečnost.

To co se mi bohužel potvrdilo je, že při hodinovém závodě jsou tvrdé gumy doslova k ničemu. Vzhledem k charakteru tratě se dá odhadnout, že na jiných tratích snad vyjma Suzuky, to bude ještě mnohem horší. Mé výpočty ukázaly, že smysluplně lze využít tvrdé gumy jen při jedno-zastávkové strategii ale i tak za cenu více jak 40 sekundové ztráty v cíli.

Z toho důvodu jsem se pustil do takového přenastavení, které by tvrdší směsi gum vrátili zpět do hry. O moc lépe na tom nebyly i střední gumy, které se daly použít jen z důvodu naplnění pravidla povinného použití dvou směsí, protože jinak jejich použití také nemělo smysl.

V posledním update, jsou již směsi nastaveny tak, že se tvrdé i střední gumy za určitých okolností stávají plnohodnotnou volbou při stanovení závodní strategie. Nechtěl jsem tuto změnu vydávat těsně před závodem skupiny B, takže jsem počkal s jeho nasazením do včerejška resp. dneška, kdy přidal update grafiky i Petr Palásek.

Ještě vás seznámím s úpravami a co od nich nyní můžete očekávat.
Nejdřív začnu tím, že vyjma gripu a koeficientů se u pneumatik nic jiného nezměnilo, takže žádné změny teplotního nastavení a podobně. Zachoval jsem grip měkkých gum a opotřebení na střední směsi. Musel jsem ale zvýšit opotřebení nejměkčí směsi a naopak tvrdé gumy nyní vydrží trochu déle. Rozdíl v gripu mezi měkkou a tvrdšími směsi musel být poměrně zásadně snížen, např. zde ve Spa je nyní za běžných podmínek a při stejné úrovni opotřebení, tvrdá směs pouze o cca jednu a čtvrt sekundy pomalejší, místo původních cca. dvou sekund rozdílu.
Co se týče opotřebení tak ve Spa na mém nastavení, s plnou nádrží a závodním boostem dvě začínají jednotlivé směsi ztrácet přibližně jednu sekundu, což je přibližně při 50% zbytku gripu, následovné. Na měkké směsi vzniká uvedená jedno-sekundová ztráta přibližně po 7,5 kolech, na střední po 14 kolech a na tvrdé směsi po 21 kolech. Dvojnásobek této ztráty, tedy dvě sekundy a cca. 40% zbytku vzorku je u měkké směsi po 9 kolech, na střední po necelých 17 kolech a na tvrdých gumách pak až po 25 kolech.

Co z toho plyne?
Při mých výpočtech se ve Spa jednotlivé strategie postavené na jedné zastávce a tvrdších gumách oproti dvou zastávkám postavených na kombinaci primárně střední a měkké gumě, liší v řádu jednotlivých sekund v celé délce závodu, což může být i odchylka v měření. Také zde zaleží na přizpůsobení nastavení vozu pro danou strategii a v neposlední řadě na teplotních podmínkách. Např. u mne se jeví asi o desetinu na kolo rychlejší strategie dvou zastávek, ale při vyšších teplotách tratě se již měkké gumy dost přehřívají a váha strategií se pak naklání na stranu jedné zastávky a tvrdších směsí. Naopak při chladnějších podmínkách bych si tvrdé gumy nebral.

A co tři zastávková strategie, je možná?
Ve Spa je ztráta času způsobena zastávkou jedna z nejmenších, takže by se z toho hlediska, tato možnost nabízela. Nicméně, nejvýhodnější se nyní jeví ve Spa střední směs, ale tří zastávková strategie musí být založena především na měkké směsi, což je v jasném kontrastu. Podle mého, přichází v úvahu jen za velmi chladných podmínek, kde se měkká směs tolik nepřehřívá a přichází tak o méně gripu než studenější střední směs. Za standardních podmínek je tří zastávková strategie asi o osm sekund na závod pomalejší, což odpovídá ztrátě víc než dvou desetin na kolo. Z druhé strany není nutné šetřit gumy a dá se jet pořád na plno a určitou výhodu poskýtá absence jízdy na ojetějších gumách, z čehož plyne stabilnější a bezpečnější jízda.

A jak to bude na jiných tratích?
Nechci příliš spekulovat ale především na městských tratí typu Singapore budou mít tvrdé gumy větší dopad na čas na kolo než tady ve Spa. Z toho plyne, že díky většímu výkonnostnímu rozdílu se asi ke slovu nedostanou. Ale pro změnu tam může být konkurenceschopnější tří zastávková strategie, přestože tam neočekávám takové opotřebení. Na rovinaté Monze mohou mít tvrdé gumy trochu problém se zahřátím ale z druhé strany, grip tam nehraje až takovou roli, takže může být pro někoho tato volba přesto zajímavá, především kvůli extra nízkému opotřebení.

V případě nějakých dotazů, jsem připraven je zodpovědět.

Doufám, že uvedené úpravy přispějí více rozličným strategiím a že omluvíte proto nutnost dalšího update i s ohledem, že obsahuje i nezbytnou aktualizaci grafiky od Petra Paláska, který jí věnoval svůj čas, aby uspokojil vaše požadavky.

Michal

komentáře

Komentáre

Seřadit: Sort ascending   
#3 od darrendemers12
quote
Avatar
Nechci příliš spekulovat ale především na městských tratí typu Singapore budou mít tvrdé gumy větší dopad na čas na kolo než tady ve Spa. Z toho plyne, že díky většímu výkonnostnímu rozdílu se asi ke slovu nedostanou.
Ale pro změnu tam může být konkurenceschopnější tří zastávková strategie, přestože tam neočekávám takové opotřebení. Na rovinaté Monze mohou mít tvrdé gumy trochu problém se zahřátím ale z druhé strany, grip tam nehraje až takovou roli, takže může být pro někoho tato volba přesto zajímavá, především kvůli extra nízkému opotřebení.
11.10.2016 - 11:18
0 0
Avatar
Díky
čti více Radan Hodek napsáno:


Díky, za ocenění, vážím si toho a určitě i ostatní.

Chci ještě dodat, že teď testuji jízdu za hodně horkého počasí a střední gumy mi odcházejí daleko více než za teplot trati okolo 30°. Důvodem jsou samo sebou přehřáté gumy, tak s tím také počítejte. U tvrdých gum zůstalo opotřebení stejné jako při 30°.
22.08.2016 - 21:36
0 0
#1 od Radan Hodek
quote
Avatar
Michale i Petře, obdivuji vaše nasazení a nezištnou práci, co odvádíte. Podobné uznání si určitě zaslouží i Martin a Marek a určitě i Lukáš. Liga stojí na vás a obyčejně vám poděkovat je to nejmenší, čím můžeme my ostatní zareagovat. Takže díky za tu práci. smiling
22.08.2016 - 17:53
0 0
Tvůj komentář
Jméno:
E-Mail:
Domovská stránka:
IP: 3.90.207.89
Nastavení: • HTML je VYPNUTÉ • BBCode je ZAPNUTÝ • Smajlíci jsou ZAPNUTI

Předzávodní info

Další závody

F1 B 19J: 23.6.2019 20:00 VC Francie (40 kol)
F1 A 19J: 30.6.2019 20:00 VC Francie (40 kol)

Shoutbox


Anketa

anketa není aktivní

ukázat ankety

Teamspeak

Partneři

Serios.czCZECHSIM.czGPF1.cz