V úvodu nové sezony jsme si vyzkoušeli nové limity tratě a také tresty za jejich porušování. Máme tady výsledky, nové poznatky i vaše názory a připomínky. Dovolte, abych z tohoto udělal jakýsi souhrn a závěrem zdělil, podle jakých regulí se pojede dál....
Nejprve je třeba si ujednotit, kdy vlastně dojde k porušení pravidel. Tady musím vzít v úvahu správnou připomínku, že mnohdy se nedá odhadnout, jestli ve smyku náhodou neujela zadní kola mimo trať a tak vědět, že k porušení došlo. Je pravdou, že hlídat se dají především přední kola, která jezdec vidí a lze tak odhadnout pochybení a v kvalifikaci zajet další, čisté kolo. Proto měním pravidla ve větě "nejméně dvěma koly" na "nejméně jedním kolem".
Jak se ukázalo, není v silách všech jezdců zajet vždy čisté kolo. S ohledem na krátký čas kvalifikace pak není prostor na zajetí dalšího kola a někteří pak dostávají nejvyšší tresty protože udělali jezdeckou chybičku, nebo ani nezaregistrovali porušení limitů. Celkově pak kontrola limitů po závodě je velmi náročná, kontrolovat zda si tím jezdec pomohl či nikoli, zda po výjezdu zpomalil nebo ne..... závěrem je pak třeba trest DQ z kvalifikace, protože v jednom pokusu mu překážel pomalejší jezdec a v druhém si nevšiml, že mu uhnulo zadní kolo. Domnívám se, že takový způsob není správný a nadmíru pak může ovlivnit nejen závod, ale i celý šampionát. Z těchto důvodů měním pravidla ve smyslu - opustil jsi trať všemi koly ? ANO - trest +1 sekunda k času kvalifikace. Velmi jednoduchý systém který nikoho nedeklasuje, jen odsune. A sami si můžete spočítat, kolik míst vás bude stát jeden přešlap. Ano je to svým způsobem strašák, který vás v nabité konkurenci může stát i deset míst, ale ve skupině A by jezdci měli být schopni limity dodržovat a za chybu pak tvrdě platit, naopak ve skupině B jsou tyto chyby většinou z nezkušenosti, ale dopad trestu není tak velký, protože v této skupině jsou rozestupy mezi jezdci mnohem větší. A tím se i kompenzuje rozdíl mezi A a B bez zbytečných vyjímek.Bude-li trest znám před aktuálním závodem, může jej maršál započítat do sestavení startovního roštu ihned, bude-li znám po závodě, trest bude připočten k času příští kvalifikace. (ke kontrole je určeno vždy nejrychlejší kolo, jezdec však může sám požádat ihned po kvalifikaci o započítání jiného, čistého kola a tím se vyhnout penalizaci).
Závod - i tady se ukázalo také hodně zajímavých věcí, například možnost boje mimo trať, formou protestů a velkých trestů, které abnormálně pak mění pořadí, opět na základě velmi složité kontroly a rozhodování o úmyslu, ztrátě či získání, zpomalení nebo ignorace... tady je na místě také celý systém zjednodušit a sjednotit. Výlety z tratě nejsou ojedinělé ani v reálné F1 ale tam jsem nikdy neregistroval takový problém jako tady u nás. Je pravdou, že pokud někdo cuttuje úmyslně, vydělá, ovšem získaný čas bude okolo 0,0 - 0,5 s. Pak trest dvojnásobný radikálně toto znevýhodňuje. Pro ty co takto pojedou neúmyslně, bude trest ještě větším propadem a bude nutit spíše ke zlepšení jízdy. Tedy sjednocený trest za výjezd mimo trať ve výši +1 sekunda je v rámci plynulosti dostatečná a zároveň nedává moc prostoru k bojům mimo trať. Navíc trest se vztahuje na běžné situace, nikoli na výjezd v rámci bezpečnosti, zabránění kolize, či jízdě s poškozeným vozem a každý jezdec může ještě 3x opustit trať beztrestně. Každý další výjezd již bude penalizován jednou sekundou ( 1 - 3x = 0s. , 4x = 1s. , 5x = 2s., atd...).
Zde je nutné ještě vyloučit i zbytek zákulisních bojů po závodě, aby někdo nepodal protest na někoho minutu před limitem, aby se tak vyhnul stejnému protestu na něj. Z tohoto důvodu bude možné, aby trestaný jezdec podal odvolání, kde bude mít možnost podat také protest na kohokoli za limity tratě, opět formou konkrétního vypsání s časem a kolem výjezdu. Takto označení viníci budou mít taktéž tuto možnost. Na první pohled by se mohlo zdát, že se tím bude jen protahovat uzavření závodu a že budou všichni podávat protesty na všechny, ale nebude tomu tak. Jednak se s ohledem na velikost trestu moc lidem nebude chtít trávit hodiny kontrolou ostatních, takže se na to raději vykašle, na druhou stranu, pokud to udělá, pomůže tak práci maršála který by to musel dělat sám a trvalo by to mnohem déle.
Těch myšlenek pro a proti je hodně, ale myslím, že v celkovém konceptu to usnadní práci maršálům a pozvedne závodění na trati nad boj mimo ni.
Shrnutí úprav - Limity tratě - vloženo do pravidel ČF1L
Jezdec poruší pravidla limitů tratě pokud ani jedním kolem neudrží kontakt s tratí nebo s jeho přilehlou bílou čarou (alternativně žlutou). Kontrola musí být provedena ze Server replay a pro Q je bráno pouze nejrychlejší kolo, nepožádá - li jezdec o započítání jiného - čistého kola. Za každé překročení limitu tratě bude jezdec penalizován +1 sekunda k výslednému času (v závodě je možné porušit limit tratě 3x beztrestně, každý další výjezd podléhá penalizaci). Trest se vztahuje k té části víkendu, ve které k pochybení došlo. Nebude -li možno aplikovat trest ihned, přesouvá se trest na stejnou část víkendu následujícího. Takto potrestaný jezdec má právo podat protest v rámci odvolání na jiného jezdce, formou výpisu obsahujícího kolo a čas přestupku.
Tento velmi jednoduchý systém, platný ihned a napsaný v jednom odstavci, by měl být srozumitelný pro všechny a jeho dopad nedeklasující důvod proč chodíme na server a bereme to jako zábavu a příjemný večer s přáteli.
Děkuji za pozornost
Martin Slezar
Martin Slezar