Sezona 2019/1 je již za dveřmi - v neděli 24. 2. 2019 přesně v 20:00h jezdci vyrazí do první kvalifikace této sezony a opět tak začne boj o nejprestižnější titul na České F1 Lize. Na koho se můžete těšit? Kdo je favorit sezony? Na čí rivalitu se zaměřit a koho je dobré sledovat? O tom všem, ale i o dalších zajímavostech se vás pokusíme informovat v tomto článku.
Celkem nás čeká v této sezoně deset závodů - začínáme VC Rakouska, právě tuto neděli a poslední závod sezony je VC Francie 30. 6. 2019. Všechny závody sezony mají nyní v plánu start kvalifikace v 20:00h (případně se může měnit). Pravidla pro závody a i časový harmonogram jsou shodné jako minulou sezonu.
Kvalifikace 1: 20:00-20:15
Kvalifikace 2: 20:15-20:20 (pro TOP 10)
Warmup: 20:20-20:30
Start závodu: 20:30
Kvalifikace 2: 20:15-20:20 (pro TOP 10)
Warmup: 20:20-20:30
Start závodu: 20:30
Maršálové a tresty
Roli hlavní maršála pro skupinu A má pro tuto sezonu L. Skrišovský. Pomáhat by mu měl M. Hrušovský podle svých časových možností. Na podávání protestů se nic nemění. Po závodě mají jezdci 24h na podání protestu, který bude následně maršál či komise řešit. Upozorňujeme všechny jezdce, že tresty v této sezoně budou řešeny daleko přísněji a proto nabádáme všechny jezdce, aby tomu přizpůsobili svou jízdu. Nebude se tolerovat ani mírné oťukávání.
Ve skupině A je obsazeno 10 týmů a tým ČF1L je připraven pro nejrychlejší jezdce ze skupiny B. Tedy po každém závodě skupiny B by měl vítěz a druhý v pořadí, být automaticky nominováni do následujícího závodu skupiny A. Pokud se omluví tak připadá tato povinnost na dalšího v pořadí. Doufáme, že nejrychlejší jezdci skupiny B toto budou hojně využívat, aby si vyzkoušeli závodění s TOP jezdci a byli připraveni pro další sezony. Nyní se připravuje ve skupině A 19jezdců. Tedy tři místa by měli být k dispozici, pro první závody sezony.
Na koho se tedy v této sezoně můžete v elitní skupině těšit? Jak se změnilo složení týmů? Tak se na to pojďme společně podívat a trochu si jezdce a týmy představit…
Ferrari
Suverénně nejsilnější tým minulé sezony - získal úplně vše co šlo, naprosto „devastovali“ boj o PK. Pro nás stále největší favorit k zisku titulů - a to opět jak v jezdcích, tak i v PK! Tento tým má silného a odhodlaného vůdce v postavě P. Novotného, který je největší favorit sezony 2019/1. Skvěle dokázal doplnit jezdce v B týmu a i když byl M. Sládek přeřazen ještě před startem sezony do A skupiny ihned se ho podařilo nahradit podobně kvalitním D. Hančlem. Tento tým tipujeme na obhajobu titulu v PK. (Opět)
Patrik Novotný 1
Největší favorit sezony 2019/1. Nejlepší jezdec v závodech, nejrychlejší na jedno kolo. Propracovaná taktika na každý závod. Důsledný v tréninku. V minulém roce rozdrtil konkurenci, jen J. Syrovatský s ním dokázal držet krok. Nyní po Syrovatského odchodu to vypadá na jednoznačnou záležitost. Dokonce se nabízí otázka zda vyhraje všech deset závodů? A pokud bude pokračovat ve výkonech z minulé sezony - bude vyhrávat o 20s a více? Přirovnání ČF1L: Hamilton
Martin Slezar 33
Martin již definitivně přestupuje do skupiny A. Už bylo na čase… po pitlane dokonce koluje názor zda mu spíše účast ve skupině B již neškodila. Martin měl na skupinu A již několik let - jen jeho hlava si to ne a ne připustit a tedy nebyl schopný zajet závod ve skupině A v takové pohodě jako B závody. Jeden z nejvíce zkušených jezdců skupiny B má tedy před sebou novou výzvu a to se natrvalo prosadit v elitní skupině. Patrik jistě pomůže své týmové dvojce se sebevědomím - pokud toto zlepší, tak Martin již v této sezoně může bojovat o TOP 10 v každém závodě . Přirovnání ČF1L: Grosjean
MERCEDES AMG Petronas F1 TEAM
Tým Mercedes pod vedním M. Bruňanského snad konečně našel složení, které pomůže této stáji naplnit potenciál a také očekávání. Pro nás tato stáj složená z tří mladých pilotů, velmi dobře doplněná o zkušeného M. Adamce, je největší hrozbou pro Ferrari. Pro menší zkušenost je sice tipujeme na druhé místo v PK, ale pokud mladíci udělali takový pokrok v offseason jaký naznačují testy, tak mohou Ferrari pěkně zatopit s obhajobou PK.
M. Bruňanský 10
Jeden z nejrychlejších jezdců na jedno kolo, jeden z nejtalentovanějších, velmi pracovitý a nyní již i sebevědomím oplývající pilot, kterého pasujeme před sezonou 2019/1 na černého koně. V meziligovém závodě ukázal neuvěřitelnou formu - vypadá to, že dokázal zapracovat na svých slabých stránkách - nervozita, nesoustředěnost, emoce. Pokud tomu tak je - může mít P. Novotný problém. Přirovnání ČF1L: LeClerc
T. Pošefko 20
Tomáš je stále velmi mladý pilot a již dosti zkušený. O jeho rychlosti ještě před rokem nikdo nepochyboval a vypadalo to, že nás čeká nadvláda „náctiletých“, jenže se progres po výborné sezoně 2018/1 zastavil a minulá sezona nebyla pro tohoto jezdce ideální. Právě na spojení Bruňanský x Pošefko velmi vsázíme v tom ohledu, že to Tomáše pod důsledným dohledem Martina opět probudí a nastartuje svůj velký potenciál. Pokud tento jezdec trochu zapracuje na agresivitě a trpělivosti (více využívat svých zkušeností a méně mačkat při závodech „V“) tak ho můžeme vidět v této sezoně v TOP 5 a v některých závodech i TOP 3. Přirovnání ČF1L: Sainz
Alfa Romeo Racing
Tým Alfa Romeo je pro tuto sezonu velmi dobře připraven. Tým je nyní pod vedením největšího favorita skupiny B - Marka Slezara. Marek a Roman Slatina jsou nejsilnější dvojice v B skupině a měli by zařídit pravidelný a hlavně vysoký přinos bodů z každého závodu. V A skupině bude barvy této stáje hájit velezkušená dvojice M.Chvojka a T. Konrád. Tato stáj je excelentně složená a pokud vše bude klapat tak ji jistě uvidíme na konci sezony mezi TOP 3 v PK.
M. Chvojka 9
Miroslav je jeden z nejzkušenějších a také nejúspěšnějších pilotů. Má na svém kontě dva F1 tituly z ligy RGPL a také jeden z ligy F1liga.eu. Loňská sezona bylo pro Miroslava jako na houpačce - dobré závody se střídaly s těmi horšími a 378 b., stačilo jen na sedmé místo v PJ. Nyní již, ale M. Chvojka ví, co ho čeká a jeho druhá sezona bude jistě lepší. Mezi největší zbraně tohoto jezdce patří konzistence, tvrdá, ale čistá obrana a také předjížděcí manévry. I přes PP z VC Itálie - je jeho největší slabina právě kvalifikace. Od tohoto pilota můžeme čekat velké věci - už jen motivace, že by mohl slavit tři tituly na třech různých ligách… Přirovnání ČF1L: Räikkönen
T. Konrád 44
Tomáš se rozhodl opustit svého bratra a přejít do týmu Alfa Romeo. Tomáš nemá za sebou zrovna vydařenou sezonu a skončil na 11.místě v PJ. Nicméně není radno tohoto pilota podceňovat! Právě spolupráce s M. Chvojkou, může tohoto jezdce nasměrovat k pozicím na které je více zvyklý. Tomáš je společně se svým bratrem nejšetrnější pokud jde o pneumatiky, ale měl by velmi zapracovat na kvalifikačním tempu! (Nebo alespoň nejezdit s plnou nádrží - což může od nové sezony vést k penalizacím). Přirovnání ČF1L: Perez
ROKiT Williams Racing
Williams má štěstí, že ho má na starosti na ČF1L J. Strišovský. Příprava této stáje tak probíhá naprosto dle plánu a tým nepřišel ani o den testování před sezonou. Tato slavná stáj je nyní motivovaná a připravená se opět zapojit do boje o příčky nejvyšší. Strišovský zaručí týmu pravidelný a vysoký přísun bodů, nyní doplněn v a skupině o P. Řeháka jednoho z nejlepších jezdců z B. L. Maciejewski a L. Nežník také mají potenciál podpořit výrazně tým ze závodů skupiny B. Tento tým tipujeme těsně za TOP3.
J. Strišovský 7
Dlouhodobě jeden z nejlepších pilotů na ČF1L. Přechod na rFactor 2 mu sice úplně nesedl, ale i tak si dojel s přehledem pro třetí místo v PJ. O kvalitách Šampiona F1 2016/2 není radno pochybovat a pro P. Novotného je největší hrozba. Na konci sezony již ukázal, že je zpět v plné síle. Jezdec, který nemá žádné výraznější slabiny. Perfektně zvládá psychologickou stránku a dokáže toho využívat. Přirovnání ČF1L: Vettel
P. Řehák 47
Také pro Petra byl přechod na rFactor 2 obtížný. Ale od půlky minulé sezony, patřil opět k vůbec nejlepším jezdcům v B skupině. Rychlostně na A skupinu jistě má. Souhra s Jarem Strišovským funguje a na velkou důvěru ukazuje i to, že si ho vedoucí sám vyžádal. TOP 10 je jistě v silách tohoto pilota. Přirovnání ČF1L: Gasly
Aston Martin RedBull Racing
Redbull jde do sezony s úplně novým jezdeckým složením. Poslední sezona nebyla pro tuto stáj vůbec ideální. Složení Hošek, Kolář, Staněk a Král slibuje, že by se tato stáj měla zapojit do boje ve vyšších patrech o PK než tomu bylo loni. Náš Tip páté místo.
O. Hošek 3
Kometa posledních sezon nepřestává zářit! Po titulu ve skupině B si dojel v minulé sezoně pro čtvrté místo v PJ v elitni skupině. Jeden z nejtalentovanějších, nejrychlejších, nejmladších jezdců má před sebou novou výzvu a to vést tým z pozice leadera. Ondra pro průnik mezi TOP 3 piloty ligy musí zapracovat na několika nedostatcích… nastavení setů, agresivita při soubojích, kvalifikace. Přirovnání ČF1L: Verstappen
P. Kolář 15
Šampion skupiny B z minulého roku je na tom podobně jako jeho bývalý tým.kolega M. Slezar. Petr dokázal vyhrát v B skupině vše, co se dalo - je dvojnásobný šampion, vyhrál závody, pole position, nej, kola. Progres ke zlepšení jeho výkonů může vést jen pravidelným působením ve skupině A! Petr má velké jezdecké kvality a jeho zkušenosti se setupem pomohou také Ondrovi. Konzistence je největší zbrání tohoto pilota. Přirovnání ČF1L: Hulkenberg
Renault Sport F1 TEAM
Tým Renault zažil v poslední sezoně velké zklamání - před sezonou byl pasován na největšího favorita na zisk PK a také jeho jezdci měli doručit tolik žádané vítězství v závodech. Nestalo se tak. Nyní tým převzal mladý P. Rusiňák, v A skupině ho bude doplňovat T. Vejrych. V B skupině je tým také velmi silný a dvojice L. Skrišovský a L. Balaj se budou prát o přední příčky. Tento tým je velmi ambiciózní, ale zkušenosti a hlavně trpělivost zatím chybí - náš tip tak vychází na šesté místo v PK.
P. Rusiňák 51
Patrik i přes svůj mladý věk nastoupí již do své šesté sezony na ČF1L. Jde tedy již o zkušeného jezdce. Meziligový závod a také testy ukázaly, že je velmi dobře připravený pro novou sezonu. Rychlost na jedno kolo je velmi dobrá, ale Patrik musí zapracovat na agresivitě při soubojích a na startech závodů a hlavně na konzistenci. Rychlost tam je, jen ji použít ve správný okamžik. Přirovnání ČF1L: Magnussen
T. Vejrych 5
Tomáš patřil před pár sezonami k největším talentům ČF1L. No přišla nová generace jezdců a Tomáš se tak přesunul do skupiny zkušených pilotů. Zatím nenaplnil úplně svůj potenciál a v posledních sezonách spíš stagnoval. Loňská sezona neprobíhala vůbec špatně v podání Tomáše, ale vynechání posledních tří závodů ho odsunulo mimo TOP10. Pokud se Patrik s Tomášem oba dostatečně motivují a bude probíhat mezi nimi spolupráce tak to bude velmi prospěšné pro všechny. Probudí tak Tomáš svůj potenciál letos? Přirovnání ČF1L: Kvyat
McLaren F1 Team
McLaren má za sebou obtížnou sezonu. Po zdravotních problémech dlouholetého vedoucího J. Švejnohy se tým na chvíli ocitl ve vakuu. Tým se postupně zlepšoval a v několika závodech A i B skupiny bojovali o přední pozice. Tým pro letošní sezonu zůstal jako jediný na ČF1L úplně beze změn. Švejnoha, Švancara, Králík a Lištvan se tak budou snažit oprášit zašlé jméno týmu McLaren. Bude to stačit? Náš tip je sedmé místo v PK.
J. Švejnoha 69
Jáchym měl zdravotní potíže a minulou sezonu absolvoval v úsporném režimu a hlavně bez stresu. I v tomto režimu zajel několik velmi nadějných závodů. Jistě poslední sezona nedopadla pro tohoto jezdce nejlépe, ale vzhledem k okolnostem to nebylo až tak špatné. Uvidíme, v jakém rozpoložení Jáchym nastoupí do této sezony - pokud bude vše OK, tak je pro nás Jáchym jasný kandidát na nej.zlepšení mezi sezonami. Přirovnání ČF1L: Kubica
Z. Švancara 40
Zdeněk v poslední sezoně jezdil velmi konzistentně. Zajel několik velmi dobrých závodů a to ho dostalo v PJ nad jeho týmového šéfa. Sebevědomý Zdeněk v několika závodech vyhlásil útok na TOP3 - no nevyšlo to. Nicméně očekáváme přinejmenším slib pro útok na tento cíl i v této sezoně. Pokud bude Zdeněk trénovat (což je jeho největší slabina) tak může zatopit ne jednomu jezdci. Přirovnání ČF1L: Russell
SportPesa Racing Point
Tým Racing Point má před sebou novou výzvu. Slovenské vedení, které dovedlo tento tým k úspěchům, je již minulostí a tak tento tým spoléhá na nové složení. Do čela týmu přichází J. Veselý a společně s ním bude v A skupině jezdit R. Konrád. V B skupině se tento tým bude opírat o dobře spolupracující duo Hodek, Strejcovský. Každý bod bude pro tento tým důležitý! Veselý již proslul na lize kvalitou svých setů - ty by mohly celý tým posunout na další úroveň. I tak je náš Tip osmé místo v PK.
J. Veselý 39
Jan vletěl do ČF1L jako velká voda. Využil zkušeností z FSR a první polovina sezony byla pro něj velmi povedená. Vrcholem bylo podium ve VC Ruska. Bohužel druhá půlka sezony byla hodně nepovedená a hlavně se Honzovi lepila smůla na paty. V nové sezoně není důvod proč by se neměl vrátit k výkonům z prvních závodů. Mezi největší přednosti tohoto pilota patří tvorba setů a skvělá práce s pneumatikami - která je možná nejlepší v celém startovním poli, pokud jde o poměr rychlosti a výdrže. Tento pilot také nedělá často chyby a to ani pod tlakem. Slabina je hlavně v oblasti kvalifikační rychlosti. Pokud na ni zapracuje tak se může zapojit do boje na místech nejvyšších. Přirovnání ČF1L: Ricciardo
Robert Konrád 46
Robert si svojí první sezonu na ČF1L jistě představoval jinak. Bohužel také odjel, jen šest závodů a to se také podepsalo na celkovém výsledku. Jsme rádi, že se oba bratři rozhodli pokračovat. Robert by měl v této sezoně těžit ze spolupráce s Janem a tato stáj může odjet snad všechny závody na 1 pit. Stejně jako jeho tým. vedoucí je specialista na práci s pneu. Stejně tak jako u jeho bratra je nej.slabina kvalifikace a stejně tak upozorňujeme, že kvalifikace se nemusí jet s plnou nádrží… Přirovnání ČF1L: Giovinazzi
Scuderia Toro Rosso
Pro Toro Rosso je nová sezona naprosté znovuzrození. Na začátku minulé sezony byla tato stáj brána jako jedna z nejsilnějších ve startovním poli. Ale ani jeden z jezdců této stáje nenastoupil do sezony a tak byl tento tým celou sezonu bez obsazení. Nyní Toro vsadilo na O. Nigrina a M.Frajku v A skupině a J.Andrše s O. Hromkem v B. Sestava jistě velmi zajímavá a skrývá se v ni velký potenciál, snad se podaří ho naplnit. Hlavní otázka je zda O. Nigrin dokáže namotivovat sebe i zbytek týmu ke spolupráci. Pokud se tak stane jistě nebude tato stáj v pořadí konstruktérů dole. Ale nyní je v našem žebříčku na devatém místě.
O. Nigrin 49
Ondřej má reputaci velmi rychlého jezdce a pokud má čas a náladu na přípravu tak je nebezpečný pro všechny jezdce a může bojovat o vítězství v závodech. Problém v posledních sezonách byl hlavně ten, že se tyto dvě věci málokdy sešly dohromady. Ondřej nicméně ukázal v minulé sezoně jak touhu ukázat své kvality tak týmového ducha, obě tyto věci nyní bude potřebovat jako týmový vedoucí. VC Japonska ukázala, že tohoto pilota není radno podceňovat. Bude tato sezona pro Ondru přelomová? Přirovnání ČF1L: Bottas
M. Frajka 55
Martin je velezkušený pilot. Poslední sezona byla pro tohoto pilota velmi dobrá. Martin se sžil s rFactorem 2 velmi rychle, jeho výkony byly jedny z nejlepších v B skupině. Mezi hlavní přednosti tohoto pilota patří minimální množství chyb, dobře načasované před.manévry a jeho tým si může být jistý, že Martin doveze monopost do cíle. Přirovnání ČF1L: Kubica
Haas F1 Team
Tým Haas se bude muset vypořádat s odchodem jednoho z nejlepších jezdců v historii ligy - J. Syrovatského. Čtyři vítězné závody z minulé sezony bude velmi obtížné napodobit. Nicméně testy přinesly této stáji naději - M. Sládek vtrhl do ČF1L jako uragán a byl přesunut právě do této stáje. Bohužel je zatím v A skupině sám, podporu v B týmu by mu měli zaručit J. Novák a P. Svoboda. Spekuluje se o možném doplnění tohoto týmu z B skupiny či z pozice oficiálních náhradníků. I proto je v našem seznamu Haas na desátém místě v PK.
M. Sládek 99
Miloslav ukázal při testech neuvěřitelnou rychlost. Zařadil se mezi TOP 3 piloty na jedno kolo. To samo o sobě naznačuje, že se můžeme od tohoto jezdce dočkat velkých věcí! Jako nováček na ČF1L je pro nás tak trochu záhadnou postavou, ale doporučujeme právě tohoto jezdce sledovat! Přirovnání ČF1L: Norris
Ztráta před sezonou
Největší ztrátou pro sezonu 2019/1 je jistě neúčast vítěze čtyř závodů z poslední sezony a několikanásobného Šampiona ligy - J. Syrovatského. Jirka se rozhodl jezdit tuto sezonu serii FSR ACE za tým TC S Off Racing. Přejeme mnoho úspěchů.
Takový je náš pohled na rozložení sil na začátku sezony 2019/1. Chtěli bychom jen upozornit, že novináři či experti jsou ti lidé co se vždy pletou... Jako potvrzení této nepsané pravdy dokládáme porovnání předpovědi a reality z minulé sezony.
Nesouhlasíte s naším názorem? Podělte se s námi…