Ahoj všem,
již tuhle neděli startuje další sezóna prvním závodem skupiny B v Silverstone. Podařilo se kompletně obsadit všechny místa ve skupině B a ideálně se obsazenost jeví i ve skupině A, kde zůstávájí pouhá dvě volná místa určená pro kvalifikované ze skupiny B.
Co už tak ideální není, je obsazenost maršálů pro závody skupiny A. Protože moje předchozí dvě žádosti skončili bez odezvy, tak se o to pokusím ještě jednou. Stav je takový, že Jirka Syrovtský nám sice přislíbil , ale jen omezenou pomoc a jiné mimo-áčkové maršály prostě nemáme. Domnívám se, že závody bez maršálu nejsou zrovna ideální. Nebo si chcete někoho platit?
Ti co s námi jezdí už déle, tak z praxe asi znájí, že pro závody "béčka", není problém s dobrovolnými maršály, kteří se starají o řádný průběh závodů. Často jsme se scházeli pro závody skupiny B i ve třech maršálech, kteří spolupracovali, aby vše proběhlo v rámci fair play a s maximálním komfortem.
Proto bych chtěl apelovat na spolupráci i druhým směrem a požádat několik dobrovolníků, kteří by se společně chopili maršalování závodů skupiny A.
Nelze přece tuto spolupráci mezi skupinami provozovat pouze jednostranně, nebo vám to přijde fér?
Chápu, že někdo může být obavy z nedostatečných tomu potřebných znalostí a taky z případných následků případných chybných rozhodnutí. Ale chtěl bych trochu vyvrátit mýtus, že práce maršála je nějak "odborně" náročná.
K povinnostem maršála patří pouze níže uvedené úkony, které jsem osobně částečně musel zvládat i během jízdy, když nebyl k dispozici, žádný maršál, nicméně vyšetřovat případné kolize jsem za jízdy už nemohl. Nemluvě o tom, že to není zrovna příjemné se soutředit na vlastní závod a zároveň sledovat co se děje na trati, kdo má jaký problém a ještě sledovat případně chat a i za jízdy psát o výjezdu virtuálního SC apod.
I proto se na vás osobně obracím s prosbou o pomoc.
Nyní k těm úkonům, které jsou u maršálů potřeba.
- sledovat čas a zapnout kvalifikaci.
- sledovat průběh kvalifikace a řešit přípádné požadavky na vyšetření.
- během Warm-up nastavit případné posuny na startu, dle případných penalizací.
- během prvního kola sledovat požadavky na RR a dle počtu oprávněných žádostí, případně restartovat závod či poslat na trať SC, pokud je k dipozici druhý pomocný maršál.
- během závodu sledovat, zda někdo nevznesl požadavek na vyšetření. Pokud ano, mohou maršalové společně vyhodnotit pokud se jedná o jasný přestupek a potrestat viníka přímo v závodě. Pokud si jisti nejsou, tak mohou vyšetření odložit a předat vyšetření komisi.
- pokud je k dispozici druhý maršál, tak ten může po dohodě s hlavní maršálem vjet na trať s bezpečnostním vozem.
Potřebné znalosti:
Asi pět příkazů, které se vpisují přímo do chatu. Přehledný seznam komandů je k dispozici.
Sledovat hodiny a umět přepnout včas na kvalifikaci.
V případě potřeby odjet se stabilním bezpečnostním vozem pohodovým tempem maximálně dvě kola.
Komunikovat pomocí TS či prostřednictvím chatu ve hře s kolegy případně jezdci na trati. Naučit se soukromě chatovat ve hře.
Umět se přepnout na daného jezdce, který požádal o vyšetření a pohybovat se v okamžitém záznamu.
Případně rozhodnout o vině při incidentu a zadat pomocí příkazu trest danému jezdci.
Základní znalosti pravidel, především o dodržování trati, hodnocení incidentů a následných trestů.
K tomu chci dodat, že v minulosti se maršálování závodů skupiny A, věnoval Petr Zámečník a bylo to absolutně bezproblémový. Přitom tyto základní znalosti lze načerpat během maximálně hodiové společné diskuse, kdybychom si ujasnili to základní. Samozřejmě jen praxí člověk získává další potřebné zkušenosti, to patří ke každé činnosti.
Možná tu panuje i obava z případných konfiktů. Ano, někteří jezdci jsou trochu horkokrevný a někdy těžko nesou svou subjektivní okamžitý pocit nespravedlnosti, nicméně jakýkoliv projev hulvátství především vůči maršálům, bude přísně trestán a to i v případě chybného rozhodnutí maršála. Nikdo nejsme neomylný a jde především o zábavu, takže i připadná chyba v rozhodnutí je součástí hry. Nebo vám přijdehodnocení komisařů reálné F1 bezchybné? Vždy je v tom bude hodně subjektivního, ale pořád lepší než nic.
Chápu, že když přemýšlíte jestli to vzít či ne, tak si možná říkáte, že máte svých objektivních starostí dost a pak, proč zrovna já ? Ale přece to nemusí být jen na jednom maršálovi, můžete se přece prostřídavat dle vašich možností.Ale spoléhat na to, že to vezme někdo jiný, není dobrým přístupem, neboť se také můžete dočkat toho, že poté ani "áčkaři" nebudou mít zájem utrácet svůj volný čas někomu, kdo neumí pomoc opětovat a nakonec si budete muset hlídat vlastní závody bez vnější pomoci. Dosud jsem i na závody béčka vracel dříve z chaty, abych byl k dipozici, ale co mě k tomu budu nutit v případě vašeho nezájmu?
V případě nouze se můžeme dohodnout, že každý závod bude mít na starost určitá stáj, které se budou průběžně střídat, byť profesionálnější by byla určitě menší skupina dobrovolníků, kteří by postupně získavali na zkušenostech.
Proto chci ještě jednou apelovat na vzájemnou spolupráci mezi skupinami v oblasti maršalování druhé skupiny a požádat jezdce skupiny B, aby naši vstřícnost oplatili stejnou pomocí.
Děkuji za vyslyšení a případnou pomocnou ruku.
Michal