Ahoj všem,
v neděli se jede první závod skupiny A a proto je na místě poskytnout aktuální informace co se od jara změnilo a na co se připravit a tak trochu i připomenout základní pravidla ligy.
Nejdříve organizační oznámení. Ligu povede trio Michal, Petr Palásek a Martin Slezar, který bude mít na starost především béčko. Další kompetence si ještě upřesníme.
Co se týče pravidel, které v aktualizované verzi dnes večer nasadím, tak nejdůležitější změnou která prošla anketou, je povinnost použít dvě směsi pneumatik v závodě.
Výjimkou je okamžik, kdy jezdec použije přechodnou či mokrou pneumatiku, tak splnění pravidla již nebude vymáháno. Samotná přítomnost deště ještě neznamená, že nebude toto pravidlo vyžadováno!!! Dejte si na to pozor, protože jezdec, který toto pravidlo nesplní bude dle pravidel ze závodu diskvalifikován !!! Nezapomeňte si tedy i natrénovat, jak se objednávka změny směsi provádí během jízdy a buďte přitom maximálně opatrný. Ideální je si připravit tuto změnu směsi předem, v klidné části závodu a ideálně někde na rovince, kde nebudete riskovat případný kontakt s jiným vozem.
Podobně bude trestáno i pravidlo ohledně použití stejného aero-setu. To je jednou z novinek v módu, kdy máte na výběr pouze jeden ze tří úrovní přítlaku, které lze rozpoznat i graficky podle nastavení lamel na zadním křídle. Aero-set si musíte vybrat, nejdříve zakoupit stejně jako samotný vůz, ještě před načtením tratě, protože v garáži už měnit nelze. Změna aero-setu je zakázána v okamžiku výjezdu z boxu v prvním kvalifikačním kole. Pokud by jste přesto před závodem chtěli změnit vybraný aero-set, musíte o tom během Warm-up informovat prostřednictvím chatu a následně startovat z boxů!!! V opačném případě bude také ze závodu diskvalifikováni!!! Pro informaci, úroveň přítlaku předního křídla i převodovka se automaticky posouvají spolu s velikostí zadního křídla.
Další novinkou jsou již zničitelné brzdy. Ve fóru zazněl tento požadavek a protože se nikdo nevyjádřil proti, byly instalovány zničitelné brzdy. Pro vás to znamená, především si nastavit ještě před závodem potřebné chlazení na základě typu tratě a klimatických podmínek, tak aby jste příliš hodně a příliš často nešli s teplotou přes 900°, kde se začínají brzdy výrazně opotřebovávat. Pokud s tím máte problém doporučuji snížit účinnost brzdy. V samotném závodě pak máte jediný nástroj a to váhu brzdy, což doporučuji používat, neboť s úbytkem paliva se mění i rozložení síl působící na brzdy. Doporučuji také používat externí hud, který vám opotřebení brzd v průběhu závodu bude ukazovat. V rFactoru samotném je integrovaný pouze ukazatel teplot.
Na základě vašich připomínek bylo zesílena odolnost předního křídla o 10% .
Změnou prošli i pneumatiky, kde se mírně pozměnila fyzika. Především byl navýšen grip pneumatik. Ideální teploty se změnily tak, že softy mají 110°, hardy 120°, přechodné 100°a nakonec mokré 90°. Podle výpočtů jsou při cca. 7% dešti suchá a přechodná pneumatika na podobném gripu. Ale samozřejmě záleží na teplotách i profilu tratě a také na dalším klimatickým vývojem, kdy se vy musíte rozhodnout, zda se vyplatí či nevyplatí přezout. U většího deště je vhodný okamžik přezutí na mokrou gumu někde okolo 35% deště. Pokud máte předpověď, že v další části závodu budou silné deště pokračovat, doporučil bych neváhat a přezout.
Protože motor na jaře nebyl schopen atakovat podobné maximální rychlosti jako v reálu, byl navýšen kroutící moment o 50 N/m a tím stoupl i výkon motoru. Z toho důvodu byla přepracována převodovka. Stále platí, že výkon po 12.000 otáčkách jde poměrně rychle dolů a hlavně se motor začíná výrazně opotřebovávat. Proto pozor na přetáčení otáček během závodu ale i při startovní proceduře !!!
Co se týče tratě ve Spa, byl v závodě skupiny B zjištěn jeden bezpečnostní problém.
Při vjezdu k boxovních stáním se na začátku uličky po levé vyskytuje vystouplý obrubník, který odděluje místo pro inženýry a jízdní stopu. V béčku došlo u jednoho jezdce k přehlednutí, tvrdému kontaktu a tím zničení celého vozu a odstoupení ze závodu !!! Je tu reálná možnost přidat ještě dodatečně svodidlo, které trochu ochrání a zvýrazní tento obrubník, ale s tím souvisí nutný update tratě a ten tu není zrovna populární. Takže nechám na vás, zda chcete toto bezpečnostní opatření ještě instalovat?
Další věcí, kterou potřebujeme vyřešit je účast maršála při závodě ve Spa. Snažil jsem se Honzu Knotka kontaktovat, ale dosud se nezadařilo. Protože se Honza přihlašoval vždy z internátu či koleje, tak je možné, že bude k dipozici až začátkem školního roku. Potřeboval bych tedy zajistit dohled nad následujícím závodem pro jistotu i od někoho z béčka, ideálně někoho, kdo se nekvalifikoval do závodu. Martine, můžeš někoho z béčka zajistit, případně, pomůžeš ty sám osobně?
Když už jsem u té kvalifikace do závodu sk. A, tak to se týká jistě zatím jen vítěze závodu, tedy Petra Hejzlara. Nevím jaký zájem má druhý v pořadí tedy Franty Peternaye, na nedělním závodě, ale máme tu i náhradního jezdce Romana Loskota, který se nejspíš bude taky chtít zúčastnit. Pokud se někdo neomluví, tak je potřeba to vyřešit.
Chtěl bych také navrhnout, zda by se Petr Hejzlar mohl přesunout do skupiny A trvale, neboť jeho výkonnost je pro skupinu B neadekvátní. Zde bych chtěl požádat opět Martina Slezara, jakožto nově jmenovaného vedoucího skupiny B, o pomoc při řešení této věci a to společně s dalším vedoucím Petrem Paláskem, který se nám již vrátil ze svatební cesty :-) Otázka je jestli to neřešit trvalým umístěním Petra v týmu Manor či najít jiné řešení?
Protože tu máme pár nováčků, tak připomínám, že v kvalifikaci je přísný zákaz návratu na trať po použití ESC, tedy rychlého virtuálního návratu na trať. Kvalifikace se jede na 20 min a je omezena maximálně osmi odjetými koly, do devátého se dá vjet pouze za cenu DQ!!! Pokud by byl jezdec někým nešetrně poškozen a nemohl by dojet do boxu, je možné učinit výjimku, ale pouze ze souhlasem maršála závodu.
Dejte si i pozor na výjezd z boxů, aby jste nepřeji čáru, což zrovna tady ve Spa sice není , ale přesto nenajíždějte rovnou do rychlé stopy, protože tím riskujete i své poškození.
V závodě i kvalifikaci platí přísný zákaz chatování. Pokud chcete diskutovat třeba s maršálem použijte tichý chat (/w jméno zpráva).
Před startem závodu je u skupiny A nutný odjet zaváděcí kolo. Během závodu máte možnost použít několik zkrácených hlášek. Jsou to V,I,T
"V" je požadavek na vyšetření nějakého přestupku, "I" jako požadavek na informac, např. když si nejste něčím jisti, zda to bylo férové, či zda vy sami jste neporušili pravidla. Nakonec "T" jako trest, pak slouží jako oznámení, kde vy sami jste si vědomi, že jste třeba někoho poškodili a že od maršála požadujete jeho verdikt.
Vězte, že prošetření v závodě vás vyjde laciněji, než přísnější potrestání po závodě, které se ve větší míře přesune i do dalšího závodu prostřednictvím SBS. Co je a k čemu slouží SBS je na dlouhý článek, tak se spolu s pravidly ligy, podívejte i na ně.
Všeobecně doporučuji používat pro komunikaci s maršálem během závodu TS (TeamSpeak) , kdy se k vám maršál může během závodu připojit a upozornit vás např. na nějaké nedodržení pravidla, v opačném případě tuto informaci můžete dostat pouze textově a těžko na ní budete při jizdě případně odpovídat.
Nakonec v 1. kole je možné ještě požádat o restart zkratkou 'RR'. Tu lze použít pouze, pokud došlo k poškození vašeho vozu při souboji v prvním kole. Nelze jí použít pokud si způsobíte poškození vlastní vinnou, tedy bez kontaktu se soupeřem. Taková neoprávněná žádost může být naopak následně potrestaná.
Pokud maršál ověří, že v prvním kole došlo ke čtyřem žádostem o restart a vozy byly viditelně poškozené, restartuje závod. Pokud je žádostí méně nebo není tolika poškozených vozů, může vyvolat Safety Car fázi. Během ní je opakovaně psáno v chatu SC a ještě ověřuji jak se projeví označení žluté pro celou trať. V SC fázi, je přísně zakázáno předjíždění. Jediný důvod pro předjíždění může být, vůz mimo trať, nebo jízda vážně poškozeného vozu. Pokud jste někoho za SC předjel, je vaší povinností vrátit pozici, jinak můžete být potrestáni. Pokud vás někdo neoprávněně předjel stačí napsat "V" či "I", ale nesnažte se brát spravedlnost do svých rukou a začít závodit za SC. V době SC na trati vozu svítí žlutě maják. Blikavým znamením, může dát povel k předjetí SC. Zhasnutí světel znamená, že SC zajede na konci kola do boxů a závod může pokračovat. To by měl učinit vždy ještě před nájezdem do třetího sektoru, aby se stačili všichni na restart připravit a pokud jsou již všechny vozy za sebou sežazeny. Pokud je k dispozici další maršál, tak ten to doprovází popisem "SC in this lap". V případě, že není k dispozici jezdec bezpečnostního vozu, tak jeho funkci z části přebírá vedoucí jezdec závodu.
Zatím poslední informace se bude týkat problémům ze serverem. Abychom předešli opakovaným problémům s konektivitou na serveru, nakonfigurovali jsme spolu s Andrejem Marečákem nový závodní herní server. Ten bude zpočátku sloužit výhradně pro závody a to obou skupin. Zatím máme ještě problém s nezobrazením zástupce v nabídce zde na webu, ale jinak je již plně funkční a podle prvních pocitů, jsem zatím nezaznamenal podobné problémy jako na stávajícím herním serveru. Tj. žádné zpožděné načítání soupeřů, chybové hlášky z RFE apod. Můžete si ho i sami vyzkoušet, ale zatím neručím za možné odpojení, protože budeme řešit onen uvedený problém se zástupcem na webu. Zatím můžu napsat jeho adresu, přes kterou se můžete přihlásit: 86.49.14.45:38297 Název má CF1L 2015 RaceServer a měl by být i vidět v seznamu serverů přímo v rFactoru. Protože je generátor počasí na jiném serveru a vzájemně by se přepisovaly, tak zatím pracuje počasí jen na stávajícím HS a na novém je zatím nastaveno na stále stejné.To se před nedělním závodem samozřejmě otočí, aby vygenerované počasí odpovídalo podmínkám na trati.
Piště případné dotazy zde v komentářích, ať máme před závodem vše jasné
Před závodem v neděli od 18:45-19:0 jsem k dispozici na TS pro případné doplňující či upřesňující dotazy a pomoc. Po 19. hodině se již chci připravovat na závod, takže nebudu nic řešit.
Také připomínám, aby jste se nezapomněli, zde na webu do závodu přihlásit a to včas, tedy do soboty.
Toť zatím vše
Michal