Ahojte! Síce ma tu dobre poznáte, každý podľa svojho uváženia, isto viete, že simracingu sa venujem nejaký ten piatok. Za tie roky som bol vo viacerých ligách a preto ma napadlo, že možno by bol fajn urobiť retrospektívny pohľad na celkové účinkovanie na môj simracing príbeh.
Čím viac sa účastním závodov, tým viac mám dojem, že i simracing v minulosti bol omnoho väčšou zábavou, než v dnešnej dobe. Povedzme si to otvorene, že v minulosti boli pravidlá viac-menej benevolentnejšie, než v dnešnej dobe. Povedal by som, že ak nájdete možno jednu z najväčších príčin prečo sa tak stalo, možno by som mohol ukázať na seba prstom.
Zoberme si to tak, že i keď sa snažím krotiť svoje ja, stále niekde drieme a vynorí sa ako beštia z jazera. Dá sa povedať, že jak som začal ešte na F1 challenge v roku 2006, tak som bol doslova a do písmena neskúsený zelenáč. Čo ale môže narušiť správne mravné ponaučenie a hodnoty, keď ste zelenáč? Rýchly úspech. Odjazdiť 2 závody a skončiť v nich na 4. ,(Relax f1 liga 2006, GP Magny Course) a 3. (Relax F1 Liga - Spa 2006) nafúkne ego. Odvtedy som mal sebavedomie až prehnané, no anponuslechu na f1-lige... Kde som si zozbieral 3x vitazstvo, myslel som si, že to bude prechádzka na veky. Je ale pravda, že v tej dobe sme pristupovali všetci tak, akoby sme v tom vozidle sedeli. Niekto jazdil agresívne, niekto zas opatrnejšie, ale každý sme si nechali miesto a nerobili naschvali. I keď niekto to poslal, ten vpredu si vedel spočítať 1+1 a niekedy radšej pustil bez riskovania kontaktu. Keď už kontakt bol, tak sme si to vyriešili na fóre a tresty moc nepadali. Protest sa našiel, ale bolo to tak každý druhý závod.
2007 rok som nazval vytriezvenie, pretože tá istá liga, tí istí jazdci, ale hold... Nabrali skúsenosti a ja som stagnoval. Z troch víťazstiev som si urobil šnúru DNF na 4 ligách (Relax, F1-liga, F1 retro, GP2 challenge) v počte 20. 20x nedokončit závod dalo zabrať na psychickú pohodu. Pár krát som sa objavil aj na IC lige, yweb ligea iné... Yweb bol ban za ego, IC som skusil, no neslo mi to... Vsade ale platilo stále, že protesty padali maximálne na fakt tvrdé kontakty. Boli tu už náznaky občasných traťových limitov, ale to len na tratiach, kde nebol tzv. Anti-Cut, co boli retardery, jak ich poznáte z ulice. Trafili ste ich a voz chytil šmyk. Preto problémy s tymto neboli a každý sa im radšej vyhol. 2008 som už nejak neprežíval, lebo f1 challenge dodychal a prešlo sa na rFactor. Viem len, že trvalo mi celú sezónu na relax f1 lige pochopiť a prijať rozdiely medzi týmito dvoma platformami.
2009 ale prišlo nezvratné a to, že relax zanikol. Týmto článkom chcem samozrejme v tomto bode poďakovať Martinovi Menšíkovy (Doktor-rr) za jeho nervy, čo so mnou mal. Síce ma pár krát poslal do piče s mojím názorom (a veru mal prečo, preto to necenzurujem), ale urobil správne. Nediskutoval ďalej, urobil to voči mne autoritatívne. Padol trest a bolo. Zmeny pravidiel? Diskutoval ich s jazdcami, nerobil to tak, ako je zaužívané dnes. Bolo to o tom, že dal jazdcom možnosť - vyriešite si to sami, alebo máte priestor na protest. Aby som len nevyzdvihoval v tomto odstavci len to, čo zaniklo, tak prejdem k spomínanému roku. Bez miesta na zavodenie, 4 mesiace off som narazil na ligu race-on (neskôr premenovanú na race-online). Neznámy ľudia, neznáme prostredie. Testy vyzerali, že bude to ako obvykle, nejaký ten solídny stred poľa. Nakoniec dvaja nováčikovia si zobrali 1. a 2. Miesto. 1. Vons - Williams a 2. Borotovský (Force India) (Bahrain 2009, 4. Závod sezóny). Opäť ale prišlo ego. Zelenáč, 4 závody nevýhoda, na konci roku korunovaný ako Majster. Okolnosti pomohli, zisk konštruktérov spolu s Janom Starým bol fantastický pocit. Na rovinu ale poviem: Kapitán (V.Zemanek) bol vedúci, ktorý až moc dal na emočnú podstatu. Tu nabral obrátky môj hyenizmus. To sa ale nepáčilo vicemajstrovy L. Viskotovy, ktorý postupne prebral vedenie ligy. A to by sa dalo povedať, že on a ja sme praotcovia v niektorých aplikovaných pravidlách, ktoré sa v česko-slovenskom simracingu používajú dodnes.
Ja, ako večný sťažovateľ, on ako ústredný oporný múr. Konfrontáciou, prekrúcanim pravidiel mojou osobou, kde pravidlá jasne nedefinovali určité aspekty som ja vždy využil. Pokiaľ niekto niečo urobil prvý raz a v pravidlách to nebolo, urobila sa zmena od dňa po závode. Jazdec dostal len napomenutie, že v budúcnosti už bude takéto počínanie trestané. Precedentný sposob bol dobrý, následne komunikácia so mnou a skomplikovanie pravidiel do už pomali právnickej reči, kde bolo naozaj ťažké už kľučkovať. To aj vyustilo v roku 2011 aj v moj prvý a opodstatnený ban v histórii. Okolnosti boli, že nie je dobré skúšať prekrúcať pravidlo o skracovani trate vyhovorkou, ze tadial vedie naturalna stopa, ale pri tom jazdca druhého vytlačíte do múru. Dovod banu bolo dvojnásobne odvolanie. (Bad idea). Nakoniec som ale unban dostal a prvý raz som sa podieľal na vyvoji modu pre ligu aktivne. Upravená fyzika, gumy, motor. Úloha - urob alteraciu KERS do modu bez pluginu tak, ze pocas zavodu mozes celkovo ist cca 1 minutu na boost 2, co pridalo akvivalent 70 koni. Prepocty boli zaujímavé, nove gumy a tak trošku sme si uvedomili chyby 2
Prva chyba bola - nikdy nedávaj robiť mod jazdcovy s vyhranenym jazdeckým štýlom. Nebude schopný spraviť mod, ktory budu vediet ostatný používať rýchlo a efektívne
Druha chyba bola - nikdy mod neupravuj spolu so setupom urcitym, lebo sa stane z neho jediný funkčný.
Prvy zavod a musela prist zmena. Uznal som aj ja, lebo naložiť 2 aekundy vicemajstrovy ligy, tak to bola silná káva. Prerobenie modu prislo, mierne protesty z monen strany boli len z principu, ze vsetci to maju rovnake, ale argument zo strany FOTA (ano, mali sme tam radu jazdcov, ekvivalent stretnutia sefov tymu tuna), ze som mod robil na 80% ja som akceptoval. Zmena, 6. Zavodov cca na 4. Mieste, najlepsie suboje titanov, co som kedy mal. Az do GP Britanie, kde som natestoval 512 kol a nasiel loophole v nastaveni vozidla. Idealny tlak gum bol cca 140 kpa, definivane modom, teplota cca 95 a plus dorazy v tej dobe na rfactore boli vtipnost, lebo 4.0 bolo sweetspot. Druhá vlna dominancie, lebo nikoho nenapadlo pozret sibor tyres.tbc v tej dobe, aby zistili, co je optimum definované ich vlastnostami. Pravidla a novinky? Bodovy system na licenciu za tresty, tabulkove precedentne tresty, definovane limity trate aj v pripade, kde sa ciara nenachadzala, ale uz protesty boli pravidlom. Prilis prisne pravidla, viac prace pre administratora, zavedenie trestov za ziskavanie vyhody s tymz ze kto mal najmenej cutov bol meradlom cistoty. Tabulka rozradila trest na 5-25 sekund, potom DQ. Každý vedel, čo môže dostať za trest, keď niečo spraví. Nebola tam možná intencia Maršála na jeho vlastný usudok. Mal tabulku s presným popisom situácie a prinaleziaci trest. Ak Maršál zle usúdil, musel sa aspoň ospravedlniť. Tuto sezonu som vyhral a od vtedy uz som len raz mohol aspirovat na titul.
2013 som sa potriepal povacsine na poľských a slovinskych ligach. Preto tu nemam co povedat, na race online som odjazdil zhruba 10 zavodov. Pravidla boli uz dokonca od nas kopírovane a zjavne prekladané. Také WCS league v tej dobe malo nehanbatu kopiu tabulky trestov od nás.
2014 som zrovna nastupil tu. Mozem povedať, že som len pokračoval v zauzivanom. Co nie je v pravidlách, je povolené. Vždy to tak bolo, vždy to tak je, vždy to tak bude. Preto ma udivovalo, čo za pristup tu bol. Bol hrubo nejednotný. Raz to platilo, potom nie, potom zasiahla emocia a bolo to v prdeli. Nehovorím, že MB ból najhorsi veduci ligy na svete, stacilo by len mierne počúvať. Nie len mňa, ale aj jazdci naokolo mali pravdu v mnoho veciach.
2015 a posledný reálny ťah na bránu. MB vs AB vs VN. Nechxem byť sprostý, ale toto bola sezóna z ktorú si liga môže zapísať za uši ako tá najkontroverznejsia, aspoň ktorej som sa ucastnil. Hladal som sposoby, ako si pripraviť najlepšiu možnú pozíciu nankvalifikaciu, zavod a prepočítať so všetko... Aj to, čo povedať. Každý tu na mna ukáže prstom - je to podvodník. Milión krát som povedal to isté, hovorím to milión prvý raz: Cheaty som pouzil len v testovaní, lebo sa ki nezdalo to, ako Mr. MB prechadzal zakruty, plus jeho tachometer obcas ukazoval menej, ako superovy, co predbiehal na rovinke. Uz dokazy nemam, cize su to uz len povidacky stary Borotovský
. Realne vznikli pravidlaz ktore ma mali zastaviť v tomz aby som titul vyhral. Bol vydaný zákaz príliš pomalej jazdy v zahrievacom kole, kde som mal umyselne studene gumy a nasledne ich napalil na totalne hovado do ostreho kola. V pravidlach sa objavilo po 3 zavodoch - zahrievacie kolo nesmie byt pomalsie, ako urcita priemerna rychlost. Potom zas minimalna rychlost na rovinke a tak dalej. Vrchol bol ten moment, kedy som asi urobil cisto takticku vec: Nemas Sancu na vyhru? Minimalizuj skody, daj to do vyjadrenia a vychval vitaza so slovami, ze mu dakujes za pomoc. Da sa povedať, ze ligu som vydeptal vyjadreniami. Ale to tiez de facto nie je ziadnym pravidlom zakázané. Mozem si kludne napísať aj elaborat, ktory povie ze Martin Slezar sice sefovat ligu vie no jazdi jak keby mal psi zaprah a lieta zo strany na stranu a ohrozuje dokonca i pevnost barier po stranach trate (ilustracna rec). Je to tiež forma boju, pravidla ju nezakázali Samozrejme, musí sa nájsť cloviecik, ktorý ma potrebuje zdiskreditovat a len proste ma vyraziť vzdy. Povedal som len jednej osobe o teste cheatov, hned ma naprasil. V zavode a ani v kvalifikacii som ziaden cheat nepouzil. Pouzil som to, co pouzivaju v dnesnej dobe jazdci f1. Lift n coast. Menej paliva, menej opotrebenia, menej zahriatia. Napalit prvy sektor so studenymi gumami a potom to slo same, optimalna teplota a vuala, mame tu dobre kolo logikou. Jedine, co som cheatom zistil, bolo to, ze teplota okolo 100 °C bola optimalna. To ale by som zistil aj citanim tyres.tbc Samozrejme BAN. Nevhodne chovanie, porusovanie dobrych mravov, podvádzanie. Realita? Mat kopiu tych pravidiel z roku 2015, tak ich tu prilepim ako prilohu. Nic sa nepisalo o tom, ze opisat niekoho jazdu tak je neslusne, deptat superov vyjadrenim, ze na dalsi zavod pridem pripravenejsi na zbesile psychopaticke utoky MB, ze VN bol moj plan, aby vyhral... Robil som to iste, co robi Hamilton... Veru... Mozem povedať, ze aroganciu mam na jeho urovni. Preto hovorim, ze ceska f1 liga tej doby bola ta najdivnejsia skusenost. Okradnuty o titul tym, ze nic realne ste neporusili, len na zaklade toho, ze sa niekomu nepaci moj sposob komunikacie. Ubohe... Gratulujem MB dodatocne k titulu. Dufam, ze si sa s nim zadrhol.
2019 a 2020 nazyvam uz len... Posledný dych. Navrat sem pokladam za chybu. Nie zo strany vedenia, ale moju. Zabudol som, ze CF1L sa stalo komunitou. Stale to opakujem. Je to uzavreta komunita 12 playboyov, ktori sa snazia vytvorit platformu pre ostatny plebs. Ja ako persona non-grata a papulou vacsou, nez steven tyler pri spievani vysokeho C, som idealna osoba na vytvaranie rozbrojov. Mozem povedat na rovinu: Chcel som si tu pokludne odzavodit, ale co mne tu predvadzaju piloti a jak tu zacinaju plakat a plakat a este vacsie kaluze predvadzat ako ja.v roku 2012... Je mi k bliti velebnosti. Marsalov zavodu by som poslal aj spolu s celym vedenim na preškolenie zrovna k Martinovy Menšíkovy s predmetom - ferove riesenie sporov a k Lukasovy Viskotovy - jak napísať nepriestrelné pravidlá, ktoré sa dajú stabilné aplikovať. Pardon, ale interaktivne pravidla sú dobré, ale strácajú význam pri random aplikovaní trestov. Umoznenie plakať tretej strane? To je jak keby mi niekto ukradne 20€, zlodej zdrhne, ale cudzi clovek nahlasi kradez.... Wtf? Nedáva logiku z pohľadu reálneho života, a už vôbec nie závodného. Bud live marsali trestaju vsetko zanpochodu, alebo nech posielaju tak SC na trať. Jazdci, co nepodaju protest si to chcú vybaviť slovne, alebo na tratiz druhy potom place protestom. Preto osobne nenavidim Vejrycha a nebojim sa to vyjadriť verejne a rovnako nenavidim Marsala Neznika a celu grupu okolo Strisovskeho. Svancara tak isto je "genialny" pilot. Ale najviac ma vzdy pobaví stupidny trest. V nich CF1L pobavi, stupidne pravidlá, ktoré nedávajú ani hlavu a ani patu. Ziskat vyhodu paliva o 1,2 litra startom z boxov... Jo, to je pravda, ale je to mozna volba. Nevyhoda - studene gumy, zly sposib zahriatia gum, drolenie. rF2 je svina na toto. Preniest trest cez polku sezony? Okay, to by bolo na mieste, ak by pilot nemohol nastupit, ale ak ki brani trest zakazu startu, tak to nie je prekazka na jeho strane. Je to prekazka stanovena pravidlami a trestom, ktory mu je nadradeny. Ale Viem aj to dokonca pochopit. Ale nepochop to, ze dat zakaz startu na mesiac za statie mimo idealnej stopy, cim neposkodim ziadneho z jadcov a realne ani neohrozim, ked ze som stal mimo stopyy len to vyvolalo zlte vlajky, prejdem do boxov, aby som neovladatelne vozidlo s defektom a bez kridla dal co najskorej do poriadku (pravidlo ciernej vlajky s oranzovou bodkou) dostal takyto zakaz... No, je to aj v zakonoch taka bizaria, ze ak sposobite ujmu na zdravi, dostanete 8-10 rokov v base, ale za vrazdu len 3-5 rokov. Zrejme toto je ten isty pripad, ze ked niekoho zrusim z trate, asi to vyjde "lacnejsie".
Tolko moje postrehy a skusenosti s ligami. Tesim sa na Abu Dhabi, ale nie preto, ze to bude posledny zavod sezony, nie, ze to bude posledny zavod na tejto lige, ale skorej to, ze tento rok uz konecne skonci a budem verit v to, ze snad sa uvedomia jazdci, ktory bonzuju kazdu picovinu na seba a riesia picoviny jak hamilton, ze mu odchadzaju gumy. Este raz: tohle je na bliti.