Zdravím pánové.
Rád bych Vám poskytl pár informací o aktuálně připravovaném módu pro sezónu 2024/2.
Modely módu jsou založeny na reálné předloze dle ročníku 2024. Aerodynamika, mechanika a pneumatiky podstoupily
jen minimální úpravy (setupy z jarní sezóny budou nadále fungovat), které na chování vozu pocítíte jen minimálně.
Podstatnou změnou však prošla pohonná jednotka, a v důsledku toho také zadní brzdy.
Od počátku trvání ligy, až do jarní sezóny 2024/1 tvořil pohonnou jednotku pouze spalovací motor, ať už atmosférický,
nebo přeplňovaný. Pro sezónu 2024/2 přibude vedle spalovacího motoru navíc také hybridní část pohonné jednotky,
takzvaný systém ERS. Tento systém se skládá z akumulátoru (baterie) a kinetického motorgenerátoru (elektromotoru)
usazeného na zadní nápravě.
Princip fungování systému ERS:
Při akceleraci na rovince dodává baterie energii do elektromotoru (baterie se vybíjí), který zvyšuje celkový výkon pohonné
jednotky a vůz díky tomu jede rychleji. Při brždění naopak elektromotor pomáhá zpomalovat zadní nápravu (brzdí), čímž
vyrábí energii, která následně putuje do baterie (baterie se nabíjí) a zároveň snižuje namáhání zadních brzd. Baterie se
tudíž na každé rovince vybíjí a při každém brždění nabíjí, přičemž volbou různých výkonnostních režimů jsme schopni
baterii v průběhu kola buďto nabíjet (nižší výkon), udržovat na přibližně stejné úrovní nabití (střední výkon), anebo vybíjet
(vyšší výkon).
Výkonnostní režimy ERS:
Hybridní systém ERS lze nastavit do pěti různých výkonnostních režimů. Jsou to:
Nabít,
Závod,
Vybít,
Quali a
Strike
(seřazené od nejslabšího po nejvýkonnější).
Režim
Nabít je vytvořený pro pozvolné dobíjení baterie za jízdy v případě, že jste využíváním výkonnějších režimů baterii
vybyli. Každé kolo nabije baterii o 10-15%.
Režim
Závod je určený pro dlouhodobé použití v závodě. Nabíjení a vybíjení baterie je v tomto režimu vyvážené
a v dlouhodobém horizontu nedochází k výraznému vybíjení či nabíjení (dle jízdního stylu a nastavení auta se v tomto režimu
mohou objevit drobné odchylky, ne však více než +-2%).
Režim
Vybít je vytvořený pro pozvolné vybíjení baterie za jízdy v případě, že máte dostatečně nabitou baterii a potřebujete na
několik kol navýšit tempo. Každé kolo vybije baterii o 5-10%.
Režim
Quali je vysoce výkonný režim nastavený na použití v kvalifikaci. Plně nabitá baterie vydrží v tomto režimu něco málo
přes 2 kola. Každé kolo vybije baterii o 35-45%.
Režim
Strike poskytne nejvyšší výkon, jakého je systém schopen dosáhnout. Je stvořen primárně pro útočení, případně obranu.
V kvalifikaci je blokován a není ho možno použít. Za kolo souvislého využívání vybije baterii o ˃50%.
Ovládání systému ERS:
Ovládání je podobné, jako bylo v minulé sezóně ovládání boostu, pouze je třeba si ovládací prvky nastavit k jiným funkcím.
Jsou to:
Increment electric motor map pro zvýšení ERS režimu a
Decrement electric motor map pro snížení ERS režimu.
Těmito ovládacími prvky můžete přepínat mezi režimy
Nabít,
Závod,
Vybít a
Quali.
Režim
Strike lze aktivovat pouze pomocí funkce
Activate Push 2 Pass, podobně, jako v minulých sezónách býval Temporary
boost. V upgradech u vozu (tam, kde si vypínáte halo) lze nastavit, esli chcete, aby pro aktivaci režimu
Strike stačilo tlačítko
stisknout a pro deaktivaci stisknout podruhé, nebo esli chcete, aby bylo nutné pro aktivaci režimu
Strike tlačítko po dobu
aktivace držet. Režim
Strike se pokaždé automaticky vypne v momentě povolení plynu, nebo sešlápnutí brzdy a není jej možné
aktivovat v kvalifikaci.
Spalovací motor:
Samotný spalovací motor doznal také páru změn. Nejzjevnější bude asi absence boostu, jehož funkce bude nahrazena výše
zmíněným systémem ERS. Mixy budou také upraveny. Zůstanou stále 3 (
Low,
Mid a
High), ale budou blíže u sebe (nebude
tam podobný výkonnostní rozdíl, jako býval v minulé sezóně mix
SC). A v neposlední řadě bude mít o maličko menší výkon,
který bude doplňovat systém ERS. Jelikož už nebude potřeba palivo pro boostování, bude na každém, kolik paliva si do závodu
vezme (nebude již nutné jezdit pokaždé s plnou nádrží). Primárním účelem mixů bude umožnit jezdci pošetřit palivo a dokončit
závod v případě, že si palivo špatně propočítá a vezme si jej méně, než bude potřeba.
A nyní již tradičně několik hlavních fyzikálních parametrů v číslech:
Ideální teploty pneumatik: C5 –
98 °C; C4 –
99 °C; C3 –
101 °C; C2 –
104 °C; C1 –
108 °C; C0 –
113 °C; Int –
81 °C; Wet –
67 °C.
Ideální provozní teplota motorového oleje:
123 °C, kritická teplota motorového oleje:
127 °C, nebezpečná teplota motorového
oleje:
136 °C (zde začíná motor kouřit). Ideální teplota baterie hybridního systému:
95°C. Optimální teplota brzd:
425 –
700 °C,
kritická tloušťka předních brzdových kotoučů:
2,27 -
2,33 cm, kritická tloušťka zadních brzdových kotoučů:
2,17 -
2,23 cm.
Všechny tyto údaje budou také zapsány v poznámkách u setupů, které budou opět ke stažení na stránkách, takže je budete moct
vidět přímo ve hře.
V nejbližších dnech bude vydána první testovací verze módu.
Na závěr bych Vás chtěl eště požádat, abyste mi jakékoli postřehy, připomínky či vaše názory na změny popsané výše napsali do
tohoto vlákna na fóru. Kdybyste našli někde chybu, nebo měli jakýkoli nápad na změnu či vylepšení, budu rád za jakoukoli odezvu.
Přeji Vám všem úspěšnou sezónu.