9. Tlaky v pneumatikách/ Tyre pressures

Správný tlak v pneumatikách je klíčovým faktorem pro dosažení rychlých časů, nízkého
opotřebení pneumatik a celkově ideálního chování a stability vozu. Absolutně ideální tlak je
takový, při kterém pneumatika vyvíjí, po celé styčné ploše, na povrch asfaltu rovnoměrně ve
všech bodech stejné zatížení. Pokud je tlak příliš nízký, vyvíjí pneumatika vyšší zatížení na
okrajích běhounu, kdežto v jeho středu zatížení prudce klesá. Nadměrně vysoký tlak naopak
soustředí většinu zatížení ke středu běhounu, díky čemuž velmi klesá zatížení na jeho okrajích.
Ideálního stavu však nelze nikdy dosáhnout, ale cílem je se k němu co nejvíce přiblížit.
Tlak v pneumatikách jde ruku v ruce s jejich teplotou (platí zákon o tepelné roztažnosti).
Se zvýšením teploty pneumatiky zároveň vzroste i tlak uvnitř, proto je třeba počáteční tlaky
nastavit tak, aby ideálního tlaku dosáhly až po zahřátí pneumatik na provozní teplotu.
Ptáte se, jak rozpoznat, jestli je tlak v pneumatikách správný? Existují dva způsoby. Ten
první je čistě pocitový, kdy za jízdy vnímám chování vozu a při různých výjezdech měním
počáteční tlaky. Změnami v chování monopostu jsem schopný odpozorovat, kdy se vůz chová
lépe, je stabilnější a rychlejší. Druhou metodou je nepřímé odpozorování zatížení pneumatik
pomocí sledování jejich teploty. Pneumatika o ideálním tlaku se bude ohřívat rovnoměrně po
celé její šířce, podhuštěná se bude přehřívat na okrajích a vprostřed běhounu zůstane studená,
naopak u přehuštěné dojde k přehřátí středu běhounu a na okrajích zůstane chladná. Plošné
prohřívání pneu lze odpozorovat pomocí barevných ukazatelů v Head Up Displayi (HUDu) na
stránce znázorňující poškození vozu a opotřebení pneumatik. Barevné čtverečky znázorňují
teplotu v jednotlivých bodech pneumatiky, kdy nejnižší teploty jsou značeny modrou barvou,
při zahřátí přejdou do fialové až růžové, v okolí ideální teploty se pneumatiky pohybují při sytě
červené barvě a přehřáté jsou znázorněny oranžově až žlutě. Například uvidíme-li čtvereček
červený při okrajích a žlutý uprostřed, znamená to, že máme příliš vysoký tlak. Nedoporučuji
však tyto ukazatele sledovat v průběhu zatáčky, kdy jsou pneumatiky ve vrcholném zatížení, ale
počkat si na prostředek rovinky, kdy budou teploty více odpovídat hodnotám v jádru gumy a ne
pouze maximální hodnotě na povrchu.
Ve zkratce se při nastavování počátečních tlaků můžeme řídit typologií okruhu. Tratě s
vysokorychlostními zatáčkami z pravidla vyžadují nižší počáteční tlaky, protože pneumatiky jsou
zde více zatíženy a tudíž se více zahřejí a tlak v nich vzroste. Počáteční tlaky se také mohou lišit
mezi levou a pravou stranou, pokud profil tratě zatěžuje více jednu, než druhou stranu (např.
Silverstone) je pravděpodobné, že na této straně budou mít gumy vyšší teplotu a tudíž bude
lepší nižší počáteční tlak.
Tlaky dále, mimo jiné, také závisí i na nastavení geometrie zavěšení, ale o tom více v
následující kapitole.


Předzávodní info

Další závody

.: 28.4. 20:00 Sprint SauArabie 13, 19 kol
.: 5.5. 19:00 VC Saudské Arabie, 38 kol
.: 12.5. 20:00 Sprint Imola 17, 24 kol
.: 19.5. 20:00 VC Imoly, 47 kol
.: 26.5. 20:00 Sprint Monako 20, 29 kol
.: 2.6. 20:00 VC Monaka, 58 kol
.: 9.6. 20:00 Sprint Kanada 18, 26 kol

Shoutbox


Anketa

anketa není aktivní

ukázat ankety

Teamspeak




Akce partnerů

Sponzoři

Pepa_MOTOLevne-okapy.cz